Gå till innehåll

Backup av Windows 10


Beldia

Recommended Posts

Tycker som sagt om att testa diverse program

 

Acronis True Image 2015 fungerar jättebra går dessutom köpa till molntjänst som är snabb

Funkar även mot USB disk eller nätverks disk (Nas) då man får en image av C:disken  och sen går det gör incremential backup har valt 6st iincrementiala sen en fullversion

Har testat att återställa fungerar hur bra som helst.

 

Men ett alternativ som jag inte vill rekommendera är synkpack pro 7 och göra backup mot Onedrive

det funkar i o för sig men 40 GB ska inte ta 12 dagar :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig när det gäller att testa program.

 

Vad gäller backup så gillar jag Windows inbyggda väldigt mycket. Allt finns liksom. Man har alltid (oftast) backupen och installationsmediet till hands... inga andra saker behövs. Personligen så är det flitigt använt både i Windows 10 och i Windows 8.1 under Previewtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller backup så gör jag på följande enkla sätt som är helt gratis:

 

Har alla mina filer på OneDrive (har också Office 365 så jag har 10 Gb på OneDrive).

Men vill ha en egen backup ändå så har kopplat ten usb disk till datorn och synkar ner allt från OneDrive till den via det utmärkta kommandet robocopy.

 

Har gjort .bat filer med typ följande kommando rader:

robocopy c:\Users\Jan\OneDrive\Dokument e:\OneDrive_dokument /MIR /R:0
robocopy c:\Users\Jan\OneDrive\Arkiv e:\Arkiv /MIR /R:0 

 

Denna backup synkar ju så att även om jag som nu har drygt 800 Gb på OneDrive så tar synkningen mindre än 3 minuter varje gång jag kör den om jag inte lagt en någon jättestor ny fil på OneDrive.

Synkningen tittar bara på om filer är nya, borttagna eller förändrade.... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör ingen backup alls.

Använder ju Dropbox på tre datorer och den synkar ju allt till alla tre så där finns ju "backup". Dessutom finns ju filhistorik på webb-sidan.

 

Image av disken? Äh, enklare att ominstallera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller backup så gör jag på följande enkla sätt som är helt gratis:

 

Har alla mina filer på OneDrive (har också Office 365 så jag har 10 Gb på OneDrive).

Men vill ha en egen backup ändå så har kopplat ten usb disk till datorn och synkar ner allt från OneDrive till den via det utmärkta kommandet robocopy.

 

Har gjort .bat filer med typ följande kommando rader:

robocopy c:\Users\Jan\OneDrive\Dokument e:\OneDrive_dokument /MIR /R:0

robocopy c:\Users\Jan\OneDrive\Arkiv e:\Arkiv /MIR /R:0 

 

Denna backup synkar ju så att även om jag som nu har drygt 800 Gb på OneDrive så tar synkningen mindre än 3 minuter varje gång jag kör den om jag inte lagt en någon jättestor ny fil på OneDrive.

Synkningen tittar bara på om filer är nya, borttagna eller förändrade.... 

 

 

Jepp Onedrive är bra lagringställe för filer. Har själv allt av det jag är rädd om i Onedrive

 

Det som retar mig med Windows 10 och one drive är att antingen har man allt på dator och molnet, eller enbart i molnet

Var betydligt bättre i Windows 8.1 då gick det ha i onlineläge (filerna låg i molnet men man såg dom)

 

Har skickat en fråga till Onedrive teamet hur jag ska rymma mina 10 TB på min 500GB SSD disk

Har inte fått svar än

Redigerad av Beldia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo filer som du väljer att gör backup på

 

men inte image av disken

 

 Image fil från annan disk; gjorde en alldeles nyss för att kolla hur fort det gick.

 

Edit 1: Gjorde en återställning till, totala tiden med omstart, några musklick, lösenord, återställning, start,  lösenord, åter till skrivbordet  är 2.5 minuter. B)

Edit 2: Skapa en WindowsImageBackup tog 75 sek.

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp Onedrive är bra lagringställe för filer. Har själv allt av det jag är rädd om i Onedrive

 

Det som retar mig med Windows 10 och one drive är att antingen har man allt på dator och molnet, eller enbart i molnet

Var betydligt bättre i Windows 8.1 då gick det ha i onlineläge (filerna låg i molnet men man såg dom)

 

Har skickat en fråga till Onedrive teamet hur jag ska rymma mina 10 TB på min 500GB SSD disk

Har inte fått svar än

 

Håller med dig att det var på sitt sätt bättre med OneDrive på Windows 8.1 med onlineläge m.m.

Dock tycker jag när man nu börjat vänja sig att det går relativt snabbt att fixa upp- och nedkopieringar via Edge eller Explorer 11 för det man inte vill eller kan synka.

 

Har läst någon stans att Microsoft gjorde om det hela för att det skulle bli lättare för "vanliga" användare och det måste jag hålla med om att det blivit. Alla kan  ju inte vara proffs... <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...