Gå till innehåll

Hårddisk försvann vid uppgradering


JoWa

Recommended Posts

Hej.

 

I dag hjälpte jag en vän att uppgradera från Windows 7 till Windows 10. Det gick utan problem. När det var klart fick vi dock en otrevlig överraskning. Hans lagerdisk (D) hade försvunnit. Jag tittade också i Diskhantering, där endast C-disken syntes.

 

Första förslaget var att titta i BIOS. Moderkort är MSI H67MA-E45 (MS-7678). Också där saknades den andra disken. SATA-läge är AHCI. SATA-kanal 5/6, som användes för den försvunna disken och anslutningen på datorns framsida, såg jag till att aktivera, tror jag. Disken dök ändå inte upp.

 

Nästa försök var att ansluta disken till SATA-port 2, som användes för DVD. Då dök disken upp i BIOS, men inte i Windows.

 

Längre hann jag inte i dag. Jag har alltså inte provat att återställa eller uppdatera BIOS.

 

Någon som förstår eller anar vad som händer, och vad jag kan göra för att disken skall bli tillgänglig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du skriver att disken syntes i BIOS men inte i Windows, var i Windows kollade du då?

Var det i Enhetshanteraren och Diskhanteringen?

Om disken syns i Enhetshanteraren och Diskhanteringen men inte i Utforskaren kan det bero på  att den saknar enhetsbokstav, vilket man tilldelar i Diskhanteringen.

 

Det är möjligt att de olika SATA-portarna hanteras av två olika "controllers" och de behöver varsin drivrutin. I så fall kan det vara att en av drivrutinerna saknas.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rapport från dagens övningar.

 

Då jag kom till datorn var den saknade disken synlig i Utforskaren, men endast som en tom mapp. (Efter de två följande omstarterna dök den inte upp.) Egenskaper visade dock att disken inte är tom. Diskhantering visade att den var felfri, och i Defraggler var hälsan ”bra”. Det visade sig dock att båda dessa besked var fel. När jag körde Diskkontroll fick jag beskedet att det fanns fel på disken och uppmanades att stänga rutan och reparera felen. Längre gick det inte att komma.  :huh: I Defraggler misslyckades försöket att utvärdera enheten. 

 

Kopplade in disken i en annan dator, med Ubuntu, och fick följande besked:

 

post-7701-0-47913100-1447951071.png

post-7701-0-12736400-1447951089_thumb.pn

 

Verktyget Diskar bekräftade alltså att 97 sektorer är trasiga. Efteråt har jag upptäckt att möjligheten att reparera fel finns i Windows 10, om man använder kommando: CHKDSK X: /F.

 

Det blir morgondagens uppgift. Nu är disken urkopplad och en ny disk beställd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag höll på att glömma att berätta hur det gick…

 

När jag försökte med CHKDSK X: /F fick jag beskedet ”The type of the file system is raw.” Då blev jag litet orolig.

 

En annan person fick göra ett försök med disken. Han anslöt den via USB till en dator med Windows XP och kunde utan problem kopiera hela innehållet till en extern disk. Han hade dessförinnan konstaterat att allt var läsbart i en dator med någon variant av Linux.

 

Märkligt.

 

Den skadade disken har ersatts med en ny på 4 TB och filerna på den externa disken kopierades till den nya interna via USB3. Det tog två timmar att skyffla 812 GiB (872 GB).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...