Gå till innehåll

Överföring analog inspelning till dator?


Hans42

Recommended Posts

Jag har letat och äntligen hittat bandinspelningar som jag gjort 1966, som jag gärna vill överföra till digitalt format. Det funkar ju att ansluta analogt till PC:n för avlyssning. Men hur fixar jag inspelning av det analoga ljudet? Måste väl till något pgm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Du börjar med att öppna Audacity och spara det tomma projektet där du vill ha det (Arkiv > Spara projekt som…). Sedan spelar du in och redigerar. När du är klar exporterar (Arkiv > Export Audio…du till valfritt format, lämpligen ett förlustfritt som flac.

 

Innan du gör den verkliga inspelningen bör du provköra, och se till att nivån blir så hög som möjligt, men inte högre. Du ser nivån på mätarna. De skall aldrig gå över noll. Redan vid mycket liten överstyrning blir inspelningen förstörd. Om ditt ljudkort stöder 24 bitar, bör du välja det, för att ha större marginal. Då behöver du inte gå så nära noll vid inspelning.

 

Vid export, efter att ha maximerat nivån, väljer du 16 bitar.

Redigerad av JoWa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Bättre att använda din smartphone och tanka ner SoundHound appen och koppla ihop den med Spotify. Då behöver mobilen bara höra en kort snutt av låten från dina band, så hittar SoundHound på den i original, till 95 procent, och tankar ner den i en lista i Spotify som då heter SoundHound. Där hamnar då hela låten Fungerar klockrent. :-)  Har gjort så med alla mina gamla vinylskivor, gamla kassetter och rullband jag haft i 40 år. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...