Gå till innehåll

Hur styra win10 inom nätverket?


.RIHTT

Recommended Posts

Hej!

Jag har en PC med Windows10 
(ofrivilligt uppdaterad såklart)

Den svarar inte på tilltal (via Radmin remote fjärråtkomst. )

Jag ser via gateway att den är alive, så att säga och jag kan styra en win 8.1  Dator inom samma nätverk.



Hur ska jag nu snabbast komma vidare (det är brådis!)  ?
Jag behöver skicka kommandon till den via wired LAN
Ex telnet > restart


netcat har jag aldrig lärt mig etc så vad finns det för möjligheter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det är inte akut längre..


Bakgrund:

Jag fick uppgifter om att man ej kunde upprätta remote kontakt till datorn ifråga  (Windows 10) med fjärrstyrningsprogrammet som körs som en tjänst i den.
Det var mycket bråttom. 
Datorn står offsite så att säga och är inte ansluten till skärm/hid. endast UPS samt fiberuppkoppling.
Allting måste ske remote via wired uppkoppling.
Med fjärrstyrningsprogrammet ska man kunna köra telnet, skicka nyckelkommandon men den svarade inte på något.

Jag hade relativt dåligt utgångsläge, det enda jag kom åt inom det lokala nätverket var en virtuell dator*1
Den virtuella datorn kör alltså XP-plattformen men är endast ett guest os på en hostdator via NAT/virtuell nätverksadapter. 
Hostdatorn kör i sin tur VPN-på all nätverkstrafik och är medvetet isolerad från guest. 

*måldatorns publika IP nummer var då alltså en gåta för mig. Det var skiljt från andra enheter pga VPN.
Inte heller fann jag denna information i routern. en konsumentgateway förstås med flashiga gulliga symboler till användargränssnitt.



Jag tappade helt bort mig för en stund hur man skulle nå gateway från denna gästdator. 
Men det gick bra till sist.

Gateway/Router indikerade att min tänkta måldator (win10)  var aktiv. 
Jag förstod ärligt talat inte hur man skulle pinga den. (upplys mig gärna) 
För det gick inte iallafall. t om decimalformatet gav   net unreachable 

Så då grusades planerna rejält. 
Det fanns heller förvånande (!) ingenting att läsa på nätet om detta ? 
Det enda spåret jag hade var att försöka med RDC-åtkomst till måldatorn. Men den svarade som bekant inte på ping
Remote-desktop-protokollet måste aktiveras lokalt på den först via GUI tydligen.

Om man inte har kunskapen att arbeta/modifiera måldatorns registervärden vill säga från en ansluten nätverksenhet  :ph34r: 




 

Redigerad av .RIHTT
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...