Gå till innehåll

Ljusstyrka windows 10 ?


Nilsson

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej.

 

Någon som kan förklara varför ljuset ändras på bildskärmen på windows 10, dvs när jag surfar så blir den automatiskt ljusare och när jag stänger Internet och är bara på skrivbordet så blir den mörkare?

 

På vissa ställen så blir den ljusare och andra ställen mörkare på windows 10 ?

 

Hur stänger man av det här ?

 

 

Redigerad av Nilsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte enaning men jag hade börjar att leta under Avancerade inställningar här:

Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Energialternativ\Redigera schemainställningar

 

Finns ingen alternativ där för att kunna fixa det här irriterande problemet.

 

Någon annan som vet/kan hur man gör ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har "Adaptiv ljusstyrka" aktiverad på datorn. Det är inget problem, den är en inställning!

 

För att hitta dit:

 

* Inställningar

* System

* Energialternativ... längst ner klicka på "Fler energiinställningar"

* Ditt aktiva energischema... klicka på "Ändra schemainställningar"

* Klicka på "Ändra på avancerade inställningar"

* Leta dig fram till Bildskärm... klicka på plusstecknet. Aktivera adaptiv ljusstyrka -  Ställ på AV på båda alternativen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har "Adaptiv ljusstyrka" aktiverad på datorn. Det är inget problem, den är en inställning!

 

För att hitta dit:

 

* Inställningar

* System

* Energialternativ... längst ner klicka på "Fler energiinställningar"

* Ditt aktiva energischema... klicka på "Ändra schemainställningar"

* Klicka på "Ändra på avancerade inställningar"

* Leta dig fram till Bildskärm... klicka på plusstecknet. Aktivera adaptiv ljusstyrka -  Ställ på AV på båda alternativen

 

på Energialternativ så är den AV på båda alternativen.

Så det kan inte vara det som är problemet !!

 

Någon annan som vet hur man fixar denna problem?

För det är väldigt irriterande oavsett vad man gör på datorn surfar eller annat, så ändras ljusstyrkan ibland ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du letat runt i övriga engergisparinställningar? Finns mycket att prova som kanske löser problemet

 

Som sagt jag har letat på det mesta och prövat mycket men det löste inte problemet.

 

Någon annan som vet hur man fixar denna irriterande problem på win10 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ser jag bara två alternativ... antingen är det styrt via BIOS/Uefi eller så är skärm eller grafikkort trasigt. Vad heter datorn?

 

Du kan också försöka göra en färgkalbrering. Fråga inte hur, det får du leta upp själv, men om du följer min förra guide så hittar du det på vägen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Då ser jag bara två alternativ... antingen är det styrt via BIOS/Uefi eller så är skärm eller grafikkort trasigt. Vad heter datorn?

 

Du kan också försöka göra en färgkalbrering. Fråga inte hur, det får du leta upp själv, men om du följer min förra guide så hittar du det på vägen...

 

Har redan gjort en färgkalbrering och det hjälpte inte.

Acer Aspire Switch 10 heter datorn och grafikkortet är inte trasig då det fungerar med windows 8.1

?

 

Redigerad av Nilsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat runt lite och hittat en del matnyttigt... men det har du också? Just ämnet "Adaptiv ljusstyrka" ÄR något som spökar för din modell... På din modell heter det dock Lumiflex och du måste nog leta upp support och drivare för detta på egen hand via Acers hemsida.

 

Det finns fyra modeller av Aspire Switch 10 så du får ta reda på vilken och kolla Acers hemsida efter deras egna drivrutiner för Chipset, sensorer, bildskärm och grafik

 

 

Edit: Du ska nog starkt överväga att uppdatera BIOS, då det finns 3 viktiga uppdateringar för Windows 10 relaterade problem efter uppgradering. Utöver det så är det nog bara en uppdatering av "Platform Drivers" från Intel som kan hjälpa dig... resten av drivrutinerna som finns är inte relevanta i sammanhanget. Skulle dock tro att det är BIOS (SWBIOS enligt Acer) som behöver en uppgradering.

 

OBS! Uppdatering av BIOS är oftast enkelt men också bland det mest riskabla du kan göra på en dator. Är du osäker på hur du ska göra eller inte ens har en aning om vad du gör, be någon annan göra det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 månader senare...

Tackar LightningStrike :)
Jag hade samma problem med automatisk ljusstyrka som reglerade och lätt irriterade
då den automatiskt stegvis höjde och sänkte ljusnivån på skärmen.
Mycket riktigt hittade jag det i "Kontrollpanel för Intel HD-grafik"

TILLVÄGAGÅNGSSÄTT:
Högerklicka (med höger musknapp) på datorns skrivbord och öppna "Grafikegenskaper" -> "Kontrollpanel för Intel HD-grafik" ÖPPNAS
Klicka vidare på "Energi" och sedan där i Vänsterspalten i menyn klicka "På Batteri"
Under "Energibesparingsteknologi för bildskärm" längst ner, klicka på INAKTIVERA,
och sedan klicka VERKSTÄLL

 

 

Redigerad av Gäst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...