göte Posted July 19, 2016 Share Posted July 19, 2016 Hej alla Måste bara säga att jag är mycket besviken på att F8 funktionen för att ta sig till felsäkert läge direkt vid start inte finns i Windows 10. Detta innebär bl.a. att det eminenta programmet Malwarebyte´s inte längre kan användas för att rensa ut virus som t.ex. "polisviruset" som låser skärmen. Detta var klockrent i W7. Visserligen kan man ta sig till felsäkert läge men det krävs att datorn startar upp så att startmenyn fungerar och då är det ju ingen vits med felsäkert läge. En stor miss i W10 enligt in uppfattning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted July 19, 2016 Share Posted July 19, 2016 Om du stänger av "Fast startup" så fungerar det som i Windows 7 och tidigare versioner: http://www.tenforums.com/tutorials/4189-fast-startup-turn-off-windows-10-a.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanseg Posted July 19, 2016 Share Posted July 19, 2016 (edited) Du kan också göra det via MSConfig, skriv in msconfig i kör (Windowsknappen + R) Msconfig /Systemstart / bocka för Felsäker start , när du är klar innan du startar om, så måste du göra samma sak igen, men då tar bort bocken, annars så startar datorn om i felsäkert läge igen. HANS Edited July 19, 2016 by Hanseg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
göte Posted July 20, 2016 Author Share Posted July 20, 2016 14 timmar sedan, Hanseg sade: Du kan också göra det via MSConfig, skriv in msconfig i kör (Windowsknappen + R) Msconfig /Systemstart / bocka för Felsäker start , när du är klar innan du startar om, så måste du göra samma sak igen, men då tar bort bocken, annars så startar datorn om i felsäkert läge igen. HANS Tack Hanseg, men detta innebär ju att du måste kunna starta datorn för att ställa in felsäkert läge. Problemet är ju när du inte kan starta normalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
göte Posted July 20, 2016 Author Share Posted July 20, 2016 18 timmar sedan, Cecilia sade: Om du stänger av "Fast startup" så fungerar det som i Windows 7 och tidigare versioner: http://www.tenforums.com/tutorials/4189-fast-startup-turn-off-windows-10-a.html Tack Cecilia Ser ut att vara precis det jag behöver. Ska testa detta på några datorer för att se om det kan vara en inställning som jag skall göra i alla dom datorer jag jobbar med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts