Hampus Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 Hej! Fick idag varning från mitt säkerhetsprogram F-Secure om ett "okänt" (ESUSPatchPack) program med frågan om jag litade på programmet, eftersom jag inte alls kände igen programmet så valde jag att svara NEJ. Programmet ligger under Windows / Temp, så min fråga är vad detta program har för uppgift och om jag bör tillåta programmet. Hampus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanseg Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 Du kan läsa om det här i länken, dessutom så skriver du att ligger i temp-mappen, då kan ev. vara en rest från en installation eller kanske inte ens är installerad https://www.reasoncoresecurity.com/esuspatchpack.exe-53335897ac7bd8efa9c659e1065467fb8695bff9.aspx HANS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampus Posted September 21, 2016 Author Share Posted September 21, 2016 Ok men senast ändrat är daterad med dagens datum, så möjligen att det hamnade i tempmappen i och med att jag nekade "tillträde" via F-Secure. Och jag har googlat en del och läst bl.a det som du länkar till, men jag förstår ändå inte vad programmets uppgift är eller har varit. Kan jag bara ta bort det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 Det verkar rätt okänt om man googlar på namnen. Men om du vill veta mer kan du starta Anteckningar och inifrån det programmet öppna MSI_ESUSPatchInstaller. Det kan ju tänkas att något framgår i den textfilen. Har du något program installerat som börjar med ESU? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampus Posted September 21, 2016 Author Share Posted September 21, 2016 MSI-PatchInstaller är över 800 rader, jag ska harva igenom den under kvällen. När jag sökte på ESU så fick jag fram detta, och kanske en vägledning är ESUMSIPatch som jag missat tidigare. Jag bifogar bild på sökresultatet, samt en sida från PatchInstaller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 Med det nya filnamnet hittar jag något om att det troligen är en fil från Emotum Pty Ltd som är ett företag som verkar göra program för internetanslutningar, t ex mobila bredband. Har du mobilt bredband eller något annat program som kan ha med internetanslutningar att göra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampus Posted September 22, 2016 Author Share Posted September 22, 2016 Den drabbade datorn har jag fast bredband till, och det enda trådlösa är när jag kör min mobil via routern /Wifi, samt Chromecast till min TV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampus Posted September 22, 2016 Author Share Posted September 22, 2016 Har grävt vidare och lyckats spåra filerna till min bredbandsleverantör, som lagt in en tjänst "servicecenter". Så ärendet får betraktas som avslutat. Tack för era tips, det ledde mig rätt. Hampus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts