Gå till innehåll

Kan ett Antivirusprogram hindra mig från att besöka en online-shop?


Recommended Posts

Först lite tekniska data:

Jag har som huvuddator en ASUS VivoPC VC65 med Windows 10 Pro 1607 som operativsystem och Bullguard 17.0.330 som säkerhetslösning. Sedan har jag också en laptop, vilken är en HP ProBook 6550b med Windows 7 Pro installerat och med ESET Smart Security 9, 9.0.408.1, som säkerhetslösning. I båda datorerna har jag som browsers Internet Explorer 11 samt Chrome 56 installerade, vidare har jag på Asusen också Microsoft Edge 38.14393.0.0 installerat.

Jag har ett problem, som jag inte vet om det platsar på den här delen av forumet, men eftersom jag tror att det kanske är så att ett antivirusprogram är involverat, så börjar jag i alla fall här, så får vi se om jag är på rätt plats eller inte.

Problemet rör min möjlighet att få besöka och handla från en online-shop, Coop.se närmare bestämt.

Jag har handlat regelbundet i Coops online-shop sedan i somras, det har rört sig om ca 1 beställning per vecka, och det är nu första gången som det tekniska krånglar. Den sista beställningen jag gjorde var torsdagen den 9 februari att levereras fredagen den 10 februari. Allt detta fungerade helt oklanderligt och jag hade inte anledning att besöka online-shopen förrän lördagen den 11, när jag skulle kolla innehållet i en vara och då inte kom in i shopen. Jag trodde att det behövdes IT-tekniker, som inte jobbar på helgerna, för att lösa problemet och att det därmed inte skulle bli föremål för reparation under helgen. Därför kontaktade jag inte kundservice förrän under måndagen den 13 februari och i första hand telefonledes. Där fick problemet ytterligare en dimension i och med att personalen på huvudkontoret kunde se min profil och fritt röra sig på hemsidan och i online-butiken med de kriterier, som gäller för mitt konto - dvs t.ex. med mitt postnummer m.m.

Vidare har jag en granne här i huset, som också handlar på Coop online och inte heller hon kan komma in på den sidan. Hennes dator kör Windows 7 Pro med Bitdefender Internet Security som säkerhetslösning. Den enda funktion vi kan sägas dela är det faktum att vi båda har ComHem som bredbandsleverantör eftersom vi båda bor i ett s k ComHem-hus. Detta är den enda detalj i våra inställningar, som är densamma.

Jag har sedan helgen varit inne på liknande sajter och även handlat från dem. Jag kan utan problem gå in på Mathem.se och om jag uppger mitt postnummer så kan jag få se det sortiment, som är aktuellt för mitt område. Jag har handlat på Apotea.se och också där varit uppmanad att ange postnummer för att kunna få handla. Det har inte varit några problem med detta.

Det som verkligen gjort mig konfunderad är att jag faktiskt kom i kontakt med Coops shop igår och idag men på ett mycket annorlunda sätt. Jag har virtuella datorer installerad i mina datorer med anledning av gamla program, som endast kan köras i Windows XP-miljö. I mina virtuella datorer har jag alltså Windows XP installerat och kör med en gratis version av Avast antivirus. Avast har också ett Safe Browsing Window och detta använder jag när jag skall ut på nätet i virtuell miljö. Det gäller båda datorerna och i *båda* datorerna kunde jag nu plötsligt komma åt Coops online-shop med alla funktioner. Detta alltså i Windows XP-miljö och med Avast gratis antivirus. Men det löser ju inte problemet med att jag inte kommer åt Coop på min huvuddator och i aktuell Windows 10-miljö.

Så vad tror expertisen? Är detta ett problem p g a ett säkerhetsprogram eller är det någon uppdatering i Windows 10 självt som spökar? Allt hände från den ena dagen till den andra. Har ställt frågan till Bullguards support också, men inte fått något svar ännu.

Tacksam för ALLA synpunkter.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...