Gå till innehåll

Senaste uppdatering?


-64

Recommended Posts

Jag har Win 10. Jag får då och då automatiska uppdateringar. Det fungerar inte alls. Datorn står bara och "tomsnurrar" utan något resultat. Efter det hade inträffat första gången kontaktade jag Microsoft support. Där fick jag anvisningar att när och om det inträffar så skall datorn stå och "tomsnurra" i minst ett dygn. Gärna mer ändå. Sedan skall man stänga av manuellt med startknappen, starta igen efter en liten stund och låta den snurra ytterligare någon timma och på nytt manuellt stänga av med nätknappen. Vänta någon ½-minut och starta igen. Då kommer det upp en text som säger att: "Datorn gör en återställning till tidigare version."

Detta har inträffat 4 - 5 gånger nu (tror jag?) Och det fungerar, hittills. För ett par veckor sedan ringde jag Microsoft support och frågade om det skulle vara så, om det gick att stoppa uppdateringarna etc. etc. Ja, sa supporten där och instruerade mig att ändra en textrad i Kommandotolken från Start till Stop. Jag fick också veta att detta beror på något oklart "fel" om man har haft Win 8 tidigare i datorn. Och det har jag.

I senaste helgen kom en ny uppdatering och "blockerade" datorn i mer än ett dygn för mig trots att jag hade ändrat i Kommandotolken! Så bra fungerade den textraden. Det är månadsskifte nu men det var bara en ren tur att jag hade gjort mina bankaffärer före helgen. Jag hade kunnat bli sittande här med ett antal fakturor med överskridet förfallodatum och en obrukbar dator.

Nåja, mindre uppdateringar kommer ju då och då. Dom fungerar utan problem. Dom syns inte förrän man stänger av datorn framåt "småtimmarna". Då står det Uppdatera och stäng av. Detta har också gått bra hittills och det har fungerat som i "äldre tider". "På den gamla goda tiden!"

Nu är min fundering så här: Om jag får göra återställning till tidigare version varje gång så är väl jag tillbaka på "Ruta ett" hela tiden? Jag borde väl fortfarande ha den version som kom på hösten 2015, eller???

Om jag tittar i Kommandotolken så står det att jag har version Win 10.0.10586. Är detta rätt? Om det är fel, finns det då något annat ställe att kolla vilken version jag har? Och vad har alla ni som inte har problem med uppdateringarna? Vad borde jag ha? 

Och skall man behöva finna sig i detta för all framtid? Frågan är egentligen riktad till Microsoft i första hand, men den som har kunskap och åsikter får gärna kommentera, för Microsoft läser väl inte här? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Skriv " winver " i sökfönstret, står det inte version 1607 (OS-version 14393.693) så här ser det ut i min dator, så är det nog en gammal version du har,  version Win 10.0.10586 har jag för var den första versionen som släpptes

Själv skulle jag nog göra en s.k. clean install av Windows 10, vet inte om det är bästa svaret men så hade jag gjort.

 

HANS

Redigerad av Hanseg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...