MrBigSpender Posted June 13, 2017 Share Posted June 13, 2017 Hej, Jag har en NAS (Western Digital My Cloud Mirror 8 TB) där jag skulle vilja kryptera hårddiskarna. De är RAID 1 monterade vilket betyder att jag enbart har 4 TB kapacitet. Men hur gör jag för att kryptera nätverksdisken och går det och hur? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted June 14, 2017 Share Posted June 14, 2017 Visserligen på engelska, men jag hoppas att det funkar ändå https://support.wdc.com/knowledgebase/answer.aspx?ID=16538 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrBigSpender Posted June 14, 2017 Author Share Posted June 14, 2017 Men hur är det om man som min NAS enbart har 2 diskar och inte kan ha flera diskar. Går det att kryptera en sådan. Sidan du visar på ger ett exempel med 4 diskar och RAID 5! Jag vill kryptera 2 RAID 1 monterade diskar! Funkar det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted June 15, 2017 Share Posted June 15, 2017 (edited) Du borde kunna följa den anvisningen eftersom du kan ändra RAID mode. Observera att allt som finns på diskarna försvinner i proceduren. Se till att göra backup före på diskarna. Edited June 15, 2017 by Venoms Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrBigSpender Posted June 16, 2017 Author Share Posted June 16, 2017 On 2017-06-15 at 07:09, Venoms sade: Du borde kunna följa den anvisningen eftersom du kan ändra RAID mode. Observera att allt som finns på diskarna försvinner i proceduren. Se till att göra backup före på diskarna. Och det går att ändra RAID mode till 5 med enbart 2 diskar i NAS servern? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Personligen har jag inte kört krypterat genom att använda detta systemet men eftersom du har systemet är det väl bara att prova.. gdg (går det så går det). Jag menar att om du inte får de inställningar du vill ha.. avsluta och leta vidare efter en lösning. Du måste ändå starta med tomma diskar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrBigSpender Posted June 16, 2017 Author Share Posted June 16, 2017 2 timmar sedan, Venoms sade: Personligen har jag inte kört krypterat genom att använda detta systemet men eftersom du har systemet är det väl bara att prova.. gdg (går det så går det). Jag menar att om du inte får de inställningar du vill ha.. avsluta och leta vidare efter en lösning. Du måste ändå starta med tomma diskar. Ska vid tillfälle försöka om jag kan byta till RAID 5! Tack för hjälpen i alla fall! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrBigSpender Posted June 28, 2017 Author Share Posted June 28, 2017 Det fungerar inte att köra RAID 5 på en NAS med enbart utrymme för 2 diskar. Man måste ha en NAS som har utrymme för 4 diskar. LÖST Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted June 28, 2017 Share Posted June 28, 2017 Vad bra att du fick i ordning på det tillslut. Själv har jag en OpenMediaVault på en e tremt gammal Dell. På den har jag tre lagringsdiskar just nu, utbyggbart till sex diskar och den funkar kanon, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts