Gå till innehåll

Efter uppdatering


nillan

Recommended Posts

i går av Win 10 så ändrades en del bl.a kan jag inte hitta sidan där jag kan ändra storlek o färg  på bildskärmen    se bild.

Innan fans det under  kontrollpanelen  - anpassning -- bildskärm

Hoppas någon vet var jag kan ändra detta

Gunilla

 

 

 

Storlek o färg.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat där men hittar inte där jag kan ändra storlek på texter på mapparnas menyrader eller Storleken på IE:s favoritrad.

Snälla är det bara jag som har drabbats av ändringar efter uppdatering?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 timmar sedan, nillan sade:

Tusen tack, du visar det jag har använt mig av tidigare, "ändra bara textstorlek"

Det är den funktionen som är borta sedan uppdateringen.

Var kan jag hitta den nu?

 

Detta hittade med Googles hjälp att funktionen är borttagen i  1703 Creators Update i nedanstående länk finns tips hur man gör det i Systemregistret, men det verkar krångligt, så jag avråder om du inte van att ändra i Systemregistret

http://winaero.com/blog/title-bar-text-size-windows-10-1703/

HANS

Redigerad av Hanseg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Uppdateringen är 1703 och jag är ingen avancerad dataanvändare.

Tråkigt att de har tagit bort den möjlighet, i alla fall för mig som har dålig syn.

Kan man få mera färg på texterna  på IE och menyrader mm  (dessa är gråa)?

 

Redigerad av nillan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med kan du kolla om det fungerar för dig att förstora allt på skärmen: https://www.tenforums.com/tutorials/5990-change-dpi-scaling-level-displays-windows-10-a.html

Om inte har har ägaren av det forumet gjort reg-filer som automatiskt gör ändringar av textstorleken i registret åt en.

För textstorlek i menyer: https://www.tenforums.com/tutorials/70839-change-menus-text-size-windows-10-a.html
Du får läsa under rubriken OPTION TWO

På slutet av den beskrivningen finns länkar till sidor som tar upp ändring av andra textstorlekar.


När det gäller färger så skulle du kunna kolla om något högkontrasttema gör det lättare för dig att läsa/hitta rätt:
Inställningar - Hjälpmedel - Högkontrast

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack, tack för din hjälp

De första hänvisningsadresserna törs jag mig inte på, Engelska och det verkar vara för annonserat för mig men jag har varit inne på hjälpmedel  högkontrast.

Den andra hänvisningsadressen vilken av  not-bold eller bold skall jag välja?

Testade några saker där men det blev ingen tydligare text varken på övre text eller favorittexten på IE.

Texten förblir ljusgrå och samma stl.

 

Redigerad av nillan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

I Internetalternativ under fliken allmänt längst ner vid utseende finns inställningar för "färger" " språk" "tecken" och "hjälpmedel"  under färger går det ändra textfärg och bakgrundsfärg, jag har inte använt av det själv tidigare, testar nu jag har bytt bakgrunds till vitt istället för grått.

Cecilia du kan säkert det här bättre än mig.

 

HANS

Redigerad av Hanseg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, nillan sade:

Tack, tack för din hjälp

De första hänvisningsadresserna törs jag mig inte på, Engelska och det verkar vara för annonserat för mig men jag har varit inne på hjälpmedel  högkontrast.

Den andra hänvisningsadressen vilken av  not-bold eller bold skall jag välja?

Testade några saker där men det blev ingen tydligare text varken på övre text eller favorittexten på IE.

Texten förblir ljusgrå och samma stl.

 

Första länken på svenska blir ungefär så här:

Högerklicka på Skrivbordet och välj Bildskärmsinställningar.

I min dator gör man sen så här:
Drag det tjocka strecket under texten Ändra storleken för text, appar... åt höger till det står 125% ovanför, så fort man släpper strecket kommer inställningen att börja gälla. Om det inte blev bra välj ett annat tal.

På den länkade sidan står det så här i stället:
Under texten Ändra storleken för text, appar... finns det en rullgardinsmeny och i den väljer du 125%. Om det inte blev bra välj ett annat tal.

Du ser ju lätt vilket som gäller i din dator.

När det gäller andra länken så är Bold samma sak som fetstil, dvs extra tjocka streck i bokstäverna, och det kan för många göra det ändå mera lättläst men det är ju en smaksak. Blir du inte nöjd med ditt val är det bara att ladda ner och köra ett annat alternativ.

 

2 timmar sedan, Hanseg sade:

I Internetalternativ under fliken allmänt längst ner vid utseende finns inställningar för "färger" " språk" "tecken" och "hjälpmedel"  under färger går det ändra textfärg och bakgrundsfärg, jag har inte använt av det själv tidigare, testar nu jag har bytt bakgrunds till istället för grått.

Cecilia du kan säkert det här bättre än mig.

 

HANS

Tyvärr inte, jag använder i huvudsak Firefox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Hanseg, ändringen i IEs text fet ändrades bara när jag skriver i sök på IE.

Tack Cecilia  Nu har jag gjort enligt  listan för att förstora men inget händer.

Det står     5. Logga ut och logga in för att ansöka.
Vad betyder det?

Jag bifogar en bild på hur en mapp ser ut. Allt är ljus grått

Är det bara jag som har drabbats av denna försämring?

 

 

Ljus.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver logga ut från ditt användarkonto i Windows för att ändringen ska synas och du gör det genom att t ex högerklicka på Windows-ikonen (Start-knappen) och sen välja "Stäng av eller logga ut" följt av "Logga ut". Det går också bra att starta om datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack, nu har jag större text men inte på så sidtext men det är mycket bättre, tack för Ert tålamod.

Nä jag nu ser min bild ovan, så är den tydligare här än på min dator.

Tack

Nilla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar text på webbsidor i webbläsaren så zoomar du in med Ctrl-tangenten kombinerat med +tangenten.

 

Om du menar i Utforskaren och liknande så finns det ytterligare 4 registerfiler att installera.

Ikontexter mm: https://www.tenforums.com/tutorials/19768-change-icons-text-size-windows-10-a.html

Små meddelandefönster: https://www.tenforums.com/tutorials/77571-change-message-boxes-text-size-windows-10-a.html

Fönstrens rubriker: https://www.tenforums.com/tutorials/19150-change-title-bar-text-size-windows-10-a.html

Storlek på texten i "tooltips", dessa små ballonger som t ex kan dyka upp när man håller musen över något särskilt: https://www.tenforums.com/tutorials/77559-change-tooltips-text-size-windows-10-a.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...