Gå till innehåll

Desktop sagt upp sig


Recommended Posts

Min 8 år gamla desktop Acer Aspire M303 bar sig konstigt åt när jag kom hem i lördags efter en vecka på Rhodos. Den bootade om ett par gånger innan den gick igång, Så har den gjort i helgen och under fm idag. Men har den lagt av helt. Jag har bytt det lilla batteriet, men det hjälpte inte. Dessbättre har jag i princip all data lagrad på extern hdd i mitt nätverk. Kör mu med en litet slö laptop.

Jag behöver i princip en likvärdig tystgående maskin. Jag hade modifierat Aspire med Zalman nätaggregat och litet andra småsaker.

Någon som kan rekommendera ett köpobjekt? En hyggligt stor låda som kan härbergera ett par extrta HDD som sitter i min gamla burk. Jag hade  bytt C-disken till en Samsung SSD 250 Gb. Skulle vara jättebra om man kunde köra med den i en ny dator, men gissar att det inte funkar.

Tacksam för synpunkter/råd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kanske är en bra,  prisvärd lösning. Men tänk om det inte funkar? Jag har tidigare fixat till det med" byggsats", men är inte säker på att jag klarar det idag. Är inte riktigt junior. Men skall fungera på saken. Det billigaste paketet räcker gott och väl för mina behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Vad sägs om att behålla chassiet och köpa ett moderkort med processor och minnen i form av ett uppgraderingspaket?

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=734

Vad händer om jag plockar ur den lilla SSD ur min slocknade Desktop och usb-ansluter den till min laptop för att kolla om där finns någon användbar iinformatioin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Hans42 sade:

Vad händer om jag plockar ur den lilla SSD ur min slocknade Desktop och usb-ansluter den till min laptop för att kolla om där finns någon användbar iinformatioin?

Det bör gå bra.

 

18 timmar sedan, Hans42 sade:

Min 8 år gamla desktop Acer Aspire M303 bar sig konstigt åt när jag kom hem i lördags efter en vecka på Rhodos. Den bootade om ett par gånger innan den gick igång,

Det problemet beror ofta på dåliga kondensatorer på moderkortet. De ser ut som små torn och ska vara platta och rena upptill och det ska inte ha läckt något nertill. Du kan se bilder på dåliga kondensatorer på http://techworld.idg.se/2.2524/1.123739.

 

15 timmar sedan, Hans42 sade:

Ja, det kanske är en bra,  prisvärd lösning. Men tänk om det inte funkar? Jag har tidigare fixat till det med" byggsats", men är inte säker på att jag klarar det idag. Är inte riktigt junior. Men skall fungera på saken. Det billigaste paketet räcker gott och väl för mina behov.

Det säljs få enkla stationära datorer idag eftersom de flesta med vanliga behov köper en bärbar dator eller kanske en så kallad 2-i-1 där datorns moderkort är fäst på baksidan av bildskärmen, och det är i huvudsak datorspelare som är intresserade av stationära datorer på grund av behovet av kraftfulla grafikkort.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Jag vil ju  ha en daor med minst samma prestanda,svarstider som min gamla. Pensionär, sitter hemma, datorn står på långa stunder, ibland 24h. Men så värst kraftfullt grafikkort är oviktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du vad det är för processor och hur mycket RAM-minne det är i din gamla?

Någon i bekantskapskretsen som kan hjälpa dig med att montera ihop moderkort, processor och minnen och stoppa in det i chassiet?
Engelska-kunskaper behövs för att kunna läsa monteringsanvisningarna.

Men normalt borde det inte vara svårt att hitta en bärbar dator med minst samma prestanda som en 8 år gammal stationär för standardanvändning till ett hyfsat pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry skulle vara M3203. Jag vet ju inte varför den inte startar. Först bootade den om ett par ggr innan den gick igång. Sedan blev det katastrof häromdagen. Visste jag vad det var, skulle  man kanske kunna fixa det. Å andra sidan var det direkt ingen överraskning. Inköpt 28 dec 2009 hos dåvarande Expert.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=513334

Nu kör jag min laptop med den vanlig bildskärmen och tangentbord etc och har tillgång till det mesta i mitt nätverk. Så egentligen sitter jag "inte i sjön". Men ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Symptomen låter som problem med någon kondensator på moderkortet som jag skrev om tidigare, men det är inget man fixar själv utan att vara mycket kunnig i lödning av elektronikkomponenter.

Du kan hitta din processor AMD Athlon II X2 240 en bit ner på sidan https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php (använd Ctrl+F för att söka på sidan) och där kan man se att dess "Passmark CPU Mark" är 1644. När du kollar på uppgraderingspaket och datorer kan du leta upp dess processor i listan och se vilket värde den får. Om värdet är högre så är det en bättre processor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, Cecilia sade:

Symptomen låter som problem med någon kondensator på moderkortet som jag skrev om tidigare, men det är inget man fixar själv utan att vara mycket kunnig i lödning av elektronikkomponenter.

Du kan hitta din processor AMD Athlon II X2 240 en bit ner på sidan https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php (använd Ctrl+F för att söka på sidan) och där kan man se att dess "Passmark CPU Mark" är 1644. När du kollar på uppgraderingspaket och datorer kan du leta upp dess processor i listan och se vilket värde den får. Om värdet är högre så är det en bättre processor.

Sorry skulle vara M3203. Jag vet ju inte varför den inte startar. Först bootade den om ett par ggr innan den gick igång. Sedan blev det katastrof häromdagen. Visste jag vad det var, skulle  man kanske kunna fixa det. Å andra sidan var det direkt ingen överraskning. Inköpt 28 dec 2009 hos dåvarande Expert.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=513334

Nu kör jag min laptop med den vanlig bildskärmen och tangentbord etc och har tillgång till det mesta i mitt nätverk. Så egentligen sitter jag "inte i sjön". Men ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir väl att köpa något nytt. Men jag skulle vilja ha ett litet större chassi, med möjlighet att ansluta någon eller några HDD. Möjlighet att bränna DD/DVD/DB, fast jag har ju en usb sådan. Men jag tänker kanske i för gamla banor.  Prisläger upp till 8.000 sek. Har du något tips om inköpsställe i Stockholmstrakten, där man får mest för pengarna.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag dålig koll på inköpsställen eftersom jag inte har köpt någon dator de senaste 6 åren utan bara typ bytt ut hårddisken mot SSD. Men bäst priser får man ju normalt i butikerna på internet. Säljarna på typ Elgiganten är ju just säljare och kan pracka på en vad som helst som de tjänar bra med pengar på.Webhallen är en bra datorbutik (rättare sagt flera fysiska butiker) men de är ju mer inriktade på datorspelare än enkla användare när det kommer till stationära datorer, men du kan ju kolla på vad de har för alternativ på sin webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processorn är ungefär tre gånger snabbare än i gamla datorn enligt sidan jag länkade till så det är bra, men det är alldeles för kraftfullt grafikkort jämfört med vad du behöver. Köper man grafikkortet separat verkar det kosta från 1400 kr, medan för dig räcker det med billigast tänkbara, så där går det en dryg tusenlapp i onödan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack! Men den verkar en hygglig kandidat. Skall ju leva med en ny PC några år (får man hoppas). Alternativet med nytt moderkort etc innebär väl också att att man måste köpa ny Win10? Eller har jag missuppfattat detta? Är inte licensen knuten till moderkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har knutit licensen för Windows 10 till ett Microsoft-konto så har jag uppfattat det som att du kan flytta den till en annan dator, men det beror kanske på vad du har för typ av licens idag.

Menar du att du kommer att börja med datorspel?

Den datorn har en ledig SATA-kontakt för en hårddisk. I stället för märkningen "Create" borde det räcka med "Basic" eller "Home" för dig, men det är dina pengar ;)

Kolla bland Webhallens: https://new.webhallen.com/se/category/3982-Standard?page=1
Jag tycker de verkar ha mer i lämplig prisklass.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, dotorspel är ju precis inte min grej här i livet.... Men jag tycke att det verkar bra med plats för en HDD. Får leta efter en som har det utan att ha värsting grafik. Jag är tacksam för din hjälp och dina synpunkter. Nu har jag ett bättre utgångsläge för inköp. Får se hur länge jag kan hålla mig, men jag har min laptop uppkopplad till min litet större skärm och interna nätverk med ett antal satellitboxar, diskar etc. Kan nog leva med det åtminstone några dagar framöver. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hittar ingen i standardutbudet som har åtminstone har plats för två HDD. Vill gärna ha en SSD och en HDD inne i chassiet. Annars finns det flera som jag skulle kunna tänka mig. Visst USB-anslutning extern HDD, men...

Fast denna verkar väl ok?

https://new.webhallen.com/se/product/274746-ASUS-K20CD-K-NR021T-G4560-8GB-1TB-256GB-SSD-Intel-HD-610-Win-10 ga

 

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...