Gå till innehåll

Win10 startproblem


Hans42

Recommended Posts

Först ett märkligt sammanträffande: Efter en vecka på Rhodos i våras så hade jag startproblem med min Acer desktop. Slutade med att jag köpte en ny desktop ASUgnS. Nu var vi på Rhodos igen och nu har jag startproblem med min nya PC. (!)

När jag startar datorn får jag meddelandet "Please press DEL or F2 to enter UEFI BIOS setting". Datorn är dock helt låst och inget händer när jag trycker på dessa knappar. Jag får dra ur el-anslutningen och återansluta samt starta om datorn. Då funkar det.

Jag passar då på att gå in i BIOS och aktivera "Load Optimized Defaults".

Vid omstart så är det lika eländigt igen. Datorn låst och får dra ur elsladden igen....

Jag har kopplat bort USB-HDD för säkerhets skull.

Systemåterställning funkar inte heller, går ej att återställa till tidigare ......

Någon?

 

- - - - -

 

När jag skrivit ovanstående stängde jag av min PC och startade igen. Nu funkade den perfekt! Testade några gånger och allt ok. Jag förstår ingenting...... fast jag tog ju bort några program som installerats de senaste dagarna. Systemåterställning fungerar dock inte. Har inte fungerat någon gång på denna PC.

 

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Power Shell" har jag sökt på, men uppenbarligen inte förstått något...

Funderar på om jag skall göra en total ominstallation av Win10, eftersom jag har besvärliga problem. När jag startar Windows, låses datorn. Får göra en hård omstart och då funkar Win. Likadant nästa gång. Visst kan jag använda mig av strömsparläge, men vill såklart att de basala funktionerna inte skall falera.

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på förstoringsglaset bredvid startknappen, där skriver power shell, starta programmet som administratör, du kan också hitta, kommandotolken och

Power Shell  i mappen Windows-systemet via startknappen sedan mappen Windows-systemet

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, på första kommandot blev det litet resultat. En del fel rättades till. Övriga blev bara OK.

Min usb-disk WD Essential 3Gb slutade fungera. Plockade ur HDD och placerade i docka. Disken funkar och datorn startar snabbt. Det var uppenbarligen WD som orsakade startproblemen. Återstår "bara" att få "Återställning" att fungera.

Annars är jag rätt nöjd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får korrigera en del. Jag har kört SFC ett par gånger och det finns inget att åtgärda. Fanns dock första gången.

Hur kör jag Clean Boot?

Det verkar som att det snart är dag att göra en ren ominstallation. Jag gjorde en systemreparationsskiva 12 aug, men får inte igång den. ???

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clean Boot: https://support.microsoft.com/en-us/help/929135/how-to-perform-a-clean-boot-in-windows
på svenska: https://support.microsoft.com/sv-se/help/929135/how-to-perform-a-clean-boot-in-windows
alltså en start av Windows med minimalt med program och tjänster igång.

Angående start från systemreparationsskiva:
Har du ändrat i BIOS/UEFI för att ändra till start från skiva?
Kan du starta datorn från någon annan skiva?
Fungerar det att starta en annan dator från systemreparationsskivan?

Men om du vill ha en total ominstallation av Windows för att börja om från början med Windows 10 så är det en installationsskiva (USB-minne) med Windows 10 du behöver och inte en systemreparationsskiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ställt till det rejält......

 

Behöver en installation via usb som gäller. Var laddar jag ner den?

(skriver detta på min laptop)

 

- - - - -

 

Funkade inte med nedladdad installationsskiva. Så nu laddar jag in min gamla Win8 som jag har på skiva. Fortsätter sedan med den nerladdade Win10 som jag hittade.

 

- - - - - -

Nu rullar Win10 igen! Inga problem med omstart.  Men vågar jag använda mig av Återställning?

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort ominstallation, men fortfarande måste jag göra datorn strömlös vid varannan omstart. Den låser sig totalt.

Nu håller jag på med en  ny installation. Får se vad det resulterar i. Jag har kopplat bort externa diskar, men har nätverket anslutet.

Datorn startar snällt om  vid varje omstart.

Men så när jag ansluter tre usb-hdd så visar det sig att det är en av dessa som låser omstarten. Litet märkligt för denna disk har varit ansluten hela tiden tidigare. Men något måste ha letat sig in i den.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det är nog jag som börjar bli ....

Nu har jag gjort en ominstallation av Win10 och det verkar som om allt funkar. Omstart, återställning osv. Jag använder inga gamla återställningspunkter utan lägger in allt på nytt.

Tack för hjälp! Gäller även Hanseg!

 

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...