Gå till innehåll

Kryptogrävare nyttjar min hårdvara/processor


VladAr

Recommended Posts

Hej Community !
Senaste två månader och ½ strax efter inloggningen på min Surface 3 Pro med Windows 10 börjar fläkten surra riktigt högt. Tvingas stänga av datorn.

Enligt Virus & threat protection, Device security, App browser control, Firewall & network protection = No action needed.
Misstänker att kryptogrävare nyttjar min hårdvara/processor. Har googlat fram artiklar om Chrome-plugin, Plugin som Noscript till Firefox och Scriptsafe till Chrome som stoppar kryptogrävare men inget till Edge. 
Har fått svar från Ms att det finns inbyggt skydd i Virus & threat protection mot kryptogrävare men det verkar inte funka på min dator.

Har kört Windows Defender Offline och Surface Diagnostic Toolkit utan att lösa problemet.
Måste bryta ofta påbörjat arbete i datorn p.g.a. att fläkten sätter igång allt kraftigare och datorn blir snabbt het. Mycket irriterande.

Hoppas på användbart svar, tack på förhand.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara lämpligt att kolla upp datorn med antivirusprogram från andra tillverkare (F-secure, Bitdefender etc).

Men sen kan ju fläktarna börja gå på högvarv för att de inte längre kan kyla datorn därför att ventilationskanalerna har blivit igensatta av damm. Har du kollat i Aktivitetshanteraren om där finns någon process som använder CPU väldigt mycket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Missade ditt svar som hamnade bland skräpposten efter senaste Ms uppdateringen.                                                                                                                         1. Vissa dagar, när som helst, sätter fläkten igång minuten efter starten i Outlook:en. Övre bakre högra delen blir mycket varm/het.                                                                      2. Andra dagar sätter fläkten igång efter ca 1h arbete i datorn. Övre bakre högra delen blir mycket varm/het.                                                                                                              3. Vissa dagar kör jag hela daggen, med nödvändiga avbrott, varvat med bankärenden, Googlande eller i Outlook:en (får mycket e-post dagligen) utan minsta susning från fläkten. Min Surface PRO är i allmänhet helt tyst och sval. 

Min slutsats:  Idag efter 5h arbete enligt pkt.3 ovan, ingen överhettning, inget ljud från fläkten = inga täppta ventilationskanaler. Inga processer använder CPU väldigt mycket. 

Min nästa fråga till dig är: Hur och var hittar jag filen som kryptogrävaren har placerat i min dator ? Tack.

                         

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

 

On ‎2018‎-‎10‎-‎25 at 15:56, Cecilia sade:

Antivirusprogram brukar hitta även den typen av skadliga program, men man kan behöva kolla med flera.

 

 Ja, ngt försenad kan jag meddela att jag installerade F-Secure som varken hittade eller stoppade kryptogrävaren. Körde ikväll  Malwarebytes AdwCleaner 7.2.5.0. Den hittade inget heller.

Vid förnyad kontroll av processer är det Edge som rusar oförklarligt upp till 100%CPU varav e-posten bidrar med en bråkdel och webbtidningen Privata Affärer kan bidra ibland med upp till 30-40%. Är villrådig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Cecilia sade:

Är det mycket annonser på Privata Affärer?
Annonser, särskilt rörliga,  kan ju dra mycket CPU-kraft om man har en äldre eller svagare dator.

Ja, det är det. Både rörliga och bilder till artiklarna, massvis. För några dagar sedan har börjat med Aktivitetshanteraren öppnad i aktivitetsfältet och kollar CPU% så snart fläktarna börjar susa för att spåra upp källan. Vad jag vet just nu erbjuder Windows inte något sätt att kontrollera datorns CPU-temperatur. Jag kan dyka in i mitt systems BIOS för att hitta informationen, men det är mycket krångel för att hitta en enkel sensoravläsning. Du kanske känner om det finns gratis program som gör det enkelt att se processorns temperatur. Är tacksam om du skickar länken till ett sådant säkert program utan att få bloatware vid installationen.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Speccy brukar kunna mäta temperaturer. Det är från samma företag som välkända CCleaner, men man får ju hålla ögonen öppna under installationen och välja anpassad installation (om det valet finns) och ta bort bockar framför onödiga extraprogram.

Du har nog hittat orsaken till den höga CPU-användningen. Kolla på annonsblockerare till din webbläsare, Adblock Plus, Origin U eller vad de nu heter men se till att välja en som funnits i många år och som har genomgående bra betyg för det finns en del tillägg som luras genom att ha namn som ligger nära de väletablerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Cecilia sade:

Speccy brukar kunna mäta temperaturer. Det är från samma företag som välkända CCleaner, men man får ju hålla ögonen öppna under installationen och välja anpassad installation (om det valet finns) och ta bort bockar framför onödiga extraprogram.

Du har nog hittat orsaken till den höga CPU-användningen. Kolla på annonsblockerare till din webbläsare, Adblock Plus, Origin U eller vad de nu heter men se till att välja en som funnits i många år och som har genomgående bra betyg för det finns en del tillägg som luras genom att ha namn som ligger nära de väletablerade.

Tack för senaste tipsen ! Har strax innan jag fick ditt svar googlat fram "The fastest, easiest way to check your CPU temperature is the aptly named Core Temp". Är detta ngt pålitligt som du känner till ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...