White Rabbit Posted May 21, 2006 Share Posted May 21, 2006 Hej! Jag har en relativt ny dator med 4 x SATA diskar på 250Gb styck. När man är inne i windows så händer det kanske en gång i timmen att diskarna låser sig i 2-3 sekunder, en i taget. Detta är extremt störande eftersom det låser allt inkl musik/film. Jag tror det är hårddiskarna som är felet eftersom det inte blir så om man lyssnar på strömmande musik. När det blir ett sånt här avbrott ger hårddiskarna ifrån sig ett ljud som påminner om en båttuta (inte så högt dock ) Någon som vet vad detta beror på och hur man fixar det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted May 21, 2006 Share Posted May 21, 2006 Hej Är diskarna installerade med rätt drivrutiner? Sitter kablarna fast ordentligt? Är det ordentligt med kylning i lådan? Sitter de för tätt ihop blir det ofta för varmt. Har du stängt av "Indexering"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
White Rabbit Posted May 21, 2006 Author Share Posted May 21, 2006 Hej1. Är diskarna installerade med rätt drivrutiner? 2. Sitter kablarna fast ordentligt? 3. Är det ordentligt med kylning i lådan? Sitter de för tätt ihop blir det ofta för varmt. 4. Har du stängt av "Indexering"? 1. Ja 2. Ja 3. Det är ganska trångbott i min låda. Har ungefär 45 C där inne i medel. Men det sitter ett insug med fläkt alldelles framför så de borde kylas lite iaf. Men är dom så känsliga? 38 C är den varmaste disken nu. 4. Ja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted May 21, 2006 Share Posted May 21, 2006 Det är ok värden, tycker jag. Ganska klurit detta, funderar lite under natten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
White Rabbit Posted May 26, 2006 Author Share Posted May 26, 2006 Finns det inget test-program där man kan köra ett långtidstest på hårddiskarna för att se vad som händer när de låser sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted May 26, 2006 Share Posted May 26, 2006 De flesta hårddisktillverkare har testprogram för sina diskar. Maxtor har ett som fungerar på de flesta diskar som heter PowerMax Naturligtvis ska du gå till din egen hårddisktillverkare först... Powermax finns som .iso (länken ovan) eller som floppyimage Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kesot Posted May 27, 2006 Share Posted May 27, 2006 Tja !!! Det verkar som du har glapp i nätagget. öppna datorn och ryck i kablarna så hör du om hårddiskarna klickar eller stannar. kolla om datorn loggar diskfel i systemloggen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts