Gå till innehåll

Konfigurera Windows Hello, för att få bort lösen vid inloggning


AlexJ

Recommended Posts

Hej, flera ggr tidigare har jag behövt hjälp för att få bort mitt lösenord som jag måste ange varje gång när jag startar min dator. Precis nyligen har jag installerat uppdateringar och nu efteråt blir jag glad när jag får tips med denna inställning jag bifogar bilden till. :)

Som sagt måste jag kräva Windows Hello-inloggning, men innan ska jag konfigurera Windows Hello står det. Det går inte att kräva det mystiskt för att det inte går att klicka i rutan. Varför blir det så och hur ska jag göra sedan ??

Problem.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Cecilia sade:

Min dator är från 2015 och den är inte tillgänglig just för att känna igen ansikte med kamera. En kamera är inbyggd, men den kan inte hittas när jag klickar där. :P 

Det gick ju inte att konfigurera, så därför måste jag ha annat alternativ. Fungerar det inte med att få bort sitt lösenord, det jag skrev först ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du loggar in med Microsoft-konto (mejladress) är jag tveksam till om det går att logga in utan lösenord, och ändå mer tveksam till om det är lämpligt säkerhetsmässigt.

Om du loggar in på ett lokalt konto så går det att ställa in automatisk inloggning.

Kan du inte ställa in PIN-kod då?

Jag har lokalt konto med lösenord men det är ju bara typ 1 gång i månaden som jag behöver skriva in det, dvs när jag startar om datorn för att få in månadens uppdateringar, alla andra gånger sätter jag datorn i viloläge när jag ska vara borta länge från datorn och då kommer jag ju tillbaks till det inloggade läget utan att ange lösenord.

Om man aldrig använder lösenordet är ju risken stor att man glömmer bort det och då kan det ju vara kört vid de tillfällen som man i alla fall avkrävs lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Cecilia sade:

Om du loggar in med Microsoft-konto (mejladress) är jag tveksam till om det går att logga in utan lösenord, och ändå mer tveksam till om det är lämpligt säkerhetsmässigt.

Om du loggar in på ett lokalt konto så går det att ställa in automatisk inloggning.

Kan du inte ställa in PIN-kod då?

Jag har lokalt konto med lösenord men det är ju bara typ 1 gång i månaden som jag behöver skriva in det, dvs när jag startar om datorn för att få in månadens uppdateringar, alla andra gånger sätter jag datorn i viloläge när jag ska vara borta länge från datorn och då kommer jag ju tillbaks till det inloggade läget utan att ange lösenord.

Om man aldrig använder lösenordet är ju risken stor att man glömmer bort det och då kan det ju vara kört vid de tillfällen som man i alla fall avkrävs lösenord.

Jag väljer att ha det som jag ha det. Kommer ändå ihåg mitt lösenord, så det är ju ingen match! ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...