Gå till innehåll

M.2 vs SSD


CGD

Recommended Posts

För att en dator skall kunna utnyttja fullt flöde, så krävs att man har senaste moderkorten/dator som oftast kör M.2 NVMe. Det får inte finnas några flaskhalsar i hårdvaran/senaste drivrutiner. Med M2.NVMe så samarbetar gränssnittet direkt med processorn som bör vara av senaste modellen. Då kan man uppnå högre hastighet.

Har man en äldre dator och använder datorn som privatperson duger en vanlig SSD perfekt.

Finns många inställningar och justeringar i Windows för att uppnå snabbhet. Samt att hålla autostart program, tillägg i webbläsare till ett minimum. Håller man en dator ren utan massa onödiga program så duger det långt.

Snabbheten är inte det viktigaste i en dator. Det gäller som hemma att städa och plocka bort det onödiga.

Så min rekommendation till dig är om du ej är nöjd med din dator. Köp ett nyare. Kanske en Laptop är bättre?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hållit på i över 30år med elektronik och datorer, samt jobbar nästan dagligen med support ärende.

Man måste ha en stabil grund i kunskap och maskinvara, därefter lär man sig i efterhand vad som är rätt och fel.

Många kunder installerar hejvilt och svarar ja på alla frågor i en installation av programvara samt kan ha 2-3 virusprogram samtidigt på Mest program i datorn trägen vinner utan vetskap om faror i vissa program.

Jag brukar rekommendera en helt ny installation av operativsystem samt installera alla drivrutiner som krävs, sen gör man en backup. Sen kan man härja som man vill och testa olika program. Vid problem återställer man backupen och lär sig vad som är bra och dåligt. På sikt har du den bästa backupen du kan ha.

Personligen gör jag detta flera gånger i veckan och sållar ut dom dåliga. Jag kan återställa valfritt system på 2 minuter.

Jag kör även mot en Nas där jag har alla övriga program fullt uppdaterade och har bara Operativsystem på en SSD. Då får man ut det optimala ur en dator. Kör 10 operativsystem och kan välja efter behag. Windows-Linux-Android.

Jag har 7 datorer samt en till enbart fordons diagnostik, en i husvagnen, en till programmering o.s.v.

Så kör vidare och prova dig fram vid problem. Det är bästa vägen till framgång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju definitivt inte lika många datorer som dig och dessutom börjar de bli gamla men det finns ju inget idag som skulle försvara att jag byggde en ny dator. Så idag har jag två fasta större datorer varav en enbart körs via TeamViewer och en större laptop. Men jag har gjort som du en liten grundinstallation som jag gör en backupp på och sedan gör jag backupp med jämna mellanrum. Jag använder Macrium Reflect Free.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är utmärkt även jag kör Macrium och anser det bland dom bästa jag haft. Windows egna dög förr.

Även jag har några äldre datorer och kan rekommendera dig att sätta i minst 8Gb-minne eller mer, det duger gott.

Så jag skall ge herrn tips på några program som gör underverk i en dator.

1. https://www.ccleaner.com/ccleaner/download

2. https://www.wisecleaner.com/wise-disk-cleaner.html   Tar bort skräp i datorn.

3. https://www.oo-software.com/en/shutup10/update    Ta bort nyfikenhetssjuka i Win 10-11.

4. https://www.snappy-driver-installer.org/       Bra att finna saknade drivrutiner och nyare.

Dessa program använder jag dagligen i mina datorer och ger både äldre och nya datorer ett nytt liv.

Prova dessa så skall du se på fart och fläkt. Rena hästkuren vid en trög dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...