Gå till innehåll

7-Zip öppnar ej filer


JonnyS

Recommended Posts

7-Zip öppnar ej filer från en annan dator på mitt hemma nätverk. Alla datorer har Win10.  Funkade tidigare men efter en ombyggnad av datorn fungerar det ej.

Jag får detta  bild.png.22ee96144d3d4743fb347b431a46c287.png  på 7-zip i stället för detta bild.png.5095e87e3734a60d2727ca9204849e8a.png  .

Verkar som det har med någon rättigheter att göra enligt Google, men jag får inte till det.
Tips önskas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har två datorer, A som är den jag har 7-zip på och B där jag har bl.a. zipfiler. Utforskaren på A kan läsa alla filer i avsedd folder på B. Har foldern på B mappad till G på A.   På A går jag till folder G och dubbelklickar på en zip-fil. Då visas i 7-zip det som ses på bild 1.  Skall jag kunna öppna filen i 7-zip får jag kopiera den från folder G till en folder på dator A. Då fungerar det. Det  är tydligen något med det lokala nätverket. Har också dator C som är en laptop ansluten via WIFI och där fungerar det utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

B-datorn syns i 7-zip. 7-zip körs som administratör. Startar jag 7-zip så kan jag ju klicka mej fram till B-datorn och till utdelade mappar och till de zip filer jag vill öppna. Då går det bra att öppna zip filen.

Men står jag i utforskaren och går till mappen från B-datorn och dubbelklickar på önskad zip fil kommer bild 1 upp. Därifrån kan jag ju klicka mej fram till önskad zipfil. Men jag vill ju att önskad zipfil skall k0mma upp och öppnas i 7-zip direkt när jag dubbelklickar på den i utforskaren. Det fungerar ju så i mina andra datorer, fram och tillbaka hur som helst och så vill jag ju ha det från dator A också.

Allt detta strul började efter det att jag byggt om dator A och nyinstallerat win10!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Cecilia sade:

Okej, då är det ju knappast en behörighetsproblem eftersom det fungerar när du klickar dig fram i 7-zip. Kanske avinstallera 7-zip, starta om datorn och installera på nytt?

Har gjort det ett flertal gånger utan framgång. Vet just nu ingen råd!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...