extream Posted June 12, 2006 Share Posted June 12, 2006 Hej jag undrar hur man ansluter till ett fjärrskrivbord när man har en router. datorn jag vill åt heter 192.168.0.101 men vad ska man skriva om man vill komma åt datorn utanför nätverket, för inom nätverket lyckas jag med men inte från utomstående dator. Vore tacksam för ett svar, det känns frustrerande när man har en extra dator står hemma men att jag inte kan komma åt den utifrån. Kolla även in www.extream.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted June 12, 2006 Share Posted June 12, 2006 Hej Du måste veta vilken ip-adress du har på utanför din router (på utsidan), det kan du få genom att på den dator som du ska koppla upp dig till (på insidan) gå till http://www.itpoolen.se. Nere på vänster sida står ditt ip-nummer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted June 12, 2006 Share Posted June 12, 2006 Du behöver också göra en "Port forwarding" i routern, för remote desktop porten (3389) ska peka mot den dator du vill nå. I detta fall 192.168.0.101. Det kan också vara så att du måste tillåta i eventuell brandvägg i 192.168.0.101 datorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted June 13, 2006 Share Posted June 13, 2006 Du behöver också göra en "Port forwarding" i routern, för remote desktop porten (3389) ska peka mot den dator du vill nå. I detta fall 192.168.0.101.Det kan också vara så att du måste tillåta i eventuell brandvägg i 192.168.0.101 datorn. Bra tänkt, glömde den biten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
extream Posted June 13, 2006 Author Share Posted June 13, 2006 Ja tack, det var allt så jag hade gjort. Med en dns adress och den porten men jag hade glömt att fylla in "both" på protokollet. Nu tror jag att det funkar. Ska prova från jobbet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts