Gå till innehåll

Linux Mint


Gå till lösning Löst av Thirteen,

Recommended Posts

2 minuter sedan, Mikael63 sade:

Jo, men du fuskar ju, som gjort detta FÖRE julafton ;)

Jag hade Julafton för en vecka sen....😁 BTW 6 månader kvar till midsommar😀

Redigerad av hubbe16
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, en liten "varning", nu har Mint lagt ut 2 av dom "X-server... "filerna .som jag varnade för i tidigare inlägg,i den vanliga uppdaterings hanteraren för

uppdatering, även i Mint 21, har testat i både 21 och 21.1 beta med samma resultat = hänger sig i uppstart (mao startar inte), tur att det finns Timeshift 😀

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Mikael63 sade:

Hej Mikael, tack för det, men jag är lite skeptisk just nu till 21.1. hämtade ner denna från en engelsk server igår kväll och testade, satt in en tom disk och körde igång, men kom inte så långt, startade från USB, Mint loggan kom upp som vanligt, sen blir bilden svart och sen grå (som vanligt) sen kom en blinkande markör i övre vänster hörn.....och där stannade alltihop...precis samma som när jag installerade de "Xservar filerna" som jag skrev om i tidigare inlägg... min gissning är att xserver filerna ingår i den skarpa 21.1 iso filen, ska testa igen med denna ver men tror det blir samma sak (för mej alla fall)

så jag avvaktar och se vad som händer hos er/dej, eller så är alla mina datorer för gamla för 21.1. Men det funkar jo med Betan, där jag har exkluderat dessa filer.....BTW har fått några flera gråa hårstrån nu..:angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mikael63 sade:

Ja, Mint-teamet övergav oss som gärna kör med gammal hårdvara i samband med 21 Vanessa...

Hur skapade USB-minnet?

Testa att använda Unetbootin.

Tack jo jag körde som vanligt, högerklick på iSO filen "skapa startbar usb minne" ska testa men Unetbootin...

av Unetbootin fattar jag "nada" ingen aning hur jag ska göra, men att installera från ISO filen är väl inte största bekymmer, vad händer när uppgraderingen kommer till 21, blir det samma problem ????

Redigerad av hubbe16
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skulle installera Mint 21 på min testdator fick jag svart skärm med blinkande markör, blinkande lysdiod på USB-minnen i minst 15 minuter. Det tycks bero på att USB-minnet av oklar anledning formateras som GPT och det kan inte äldre datorer hantera. Jag tolkar det som att Mint-teamet inte längre önskar användare med äldre datorer...
(text hämtat från mina inlägg i Mint-forumet)

Med Unetbootin fungerade det:

screenshot

Det fungerade även med Rufus men jag tycker det är en väl krånglig procedur, att först installera Windows så att man kan använda Rufus för att "bränna" ett USB-minne och sedan installera över Windows med Mint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mikael63 sade:

När jag skulle installera Mint 21 på min testdator fick jag svart skärm med blinkande markör, blinkande lysdiod på USB-minnen i minst 15 minuter. Det tycks bero på att USB-minnet av oklar anledning formateras som GPT och det kan inte äldre datorer hantera. Jag tolkar det som att Mint-teamet inte längre önskar användare med äldre datorer...
(text hämtat från mina inlägg i Mint-forumet)

Med Unetbootin fungerade det:

screenshot

Det fungerade även med Rufus men jag tycker det är en väl krånglig procedur, att först installera Windows så att man kan använda Rufus för att "bränna" ett USB-minne och sedan installera över Windows med Mint.

Ok, håller inte riktigt med i resonemanget, om USB Minnet och GPT, men ska testa med Unetbootin nu. Men jag testade även att bränna en DVD av ISO filen och installera, blev tyvärr samma resultat, DVD skivan var då inte GPT iallafal...

återkommer senare med resultat.....tyvärr samma även med Unetbootin skapat USB.

ser nu i ditt inlägg att du skriver:

"När jag skulle installera Mint 21 på min testdator"  mao inte 21.1 eller ??? Med 21 hade jag inga problem alls på mina gamla Datorer.... tror fortfarande att det beror på integrerade "xserver.." paketen i ISO:n......

 

Redigerad av hubbe16
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att det var 21 Vanessa som jag fick detta problem. 21.1 Vera har jag inte testat än.

Unetbootin liksom Rufus kan lägga till en egen starthanterare till USB-minnet. "USB avbildsskrivare" gör inte det utan lägger in ISO,n rakt av.

Längst ner på https://www.linuxmint.com/rel_vera_cinnamon.php finns lite förslag på åtgärder, "Solving freezes during the boot sequence"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 sade:

Det stämmer att det var 21 Vanessa som jag fick detta problem. 21.1 Vera har jag inte testat än.

Unetbootin liksom Rufus kan lägga till en egen starthanterare till USB-minnet. "USB avbildsskrivare" gör inte det utan lägger in ISO,n rakt av.

Längst ner på https://www.linuxmint.com/rel_vera_cinnamon.php finns lite förslag på åtgärder, "Solving freezes during the boot sequence"

Ok, har läst lite där ock.....BTW har nu kört den första uppgradering via updateringshanteraren (det finns en ny ver av mint..) och den fungerade klockrent, allt funkade efteråt (xserver filerna ligger fortfarande isolerade 😄) Ska testa nästa Dator nu... funkar även på mitt gamla tröskverk (Esprimo 1500/quad processor, ca 15 år gammal) 👍 👌

Redigerad av hubbe16
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, alla datorer hemma (4 st) uppgraderat till Mint 21.1 utan några problem, Datorerna är mellan 4 och 15 år gamla !

Summa sumarum : 21.1 upgraderingen är inte så stor ändå, är som typ "Facelift" som vi kalla det i Bilbranchen, mycket kosmetica, men det jag gillar som mest är att Flatpack updates är till 100 integrerat i Updateringshanteraren....

Redigerad av hubbe16
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Mikael63 sade:

Jag har nu testat att installera 21.1 på min testdator men den hittar då ingen disk att boota från.

Testar nu en tredje gång och fungerar det ändå inte får det nog bli UbuntuMATE för min del i fortsättningen.

Som jag sa tidigare, installera med 21.1 Beta ISO, och exkludera xserver filerna, då funkar det...men att gå till Ubuntu är ändå att ger upp lite....

https://blog.linuxmint.com/?p=4442

Redigerad av hubbe16
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På testdatorn består problemet i att den inte har UEFI. Det blir samma sak med 20.3.
Omvägen att först installera ett annat OS för att sedan uppgradera går bort. Då har Mint-teamet misslyckats så pass att det i så fall får vara. Visserligen är min ordinarie dator av nyare snitt men jag vill gärna se att det lirar som det ska i testdatorn innan jag gör en nyinstallation.

Ubuntu Mate är ett annat OS än Ubuntu och är ett OS jag trivdes bra med när jag körde min Raspberry Pi som kontorsdator.

Just nu installerar jag på nytt och denna gång med alternativet "Någonting annat" när man kommer till frågan om var man vill installera. Har hittat lite info hur man ska välja.
Tillägg: Nä, fungerar inte

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 sade:

Hm.. Nu fungerar inte Ubuntu MATE och inte heller LMDE5 på den datorn...

Kommer du lätt åt HDD ? plocka ur den och sätt in den igen, jag gjorde så nån gång och det hjälpte..

Vill du ha hjälp med installation "Någonting annat" ?? Har gjort det 1000 gånger, lägger mitt telefonnummer som PM, lättare att prata än att beskriva..

Redigerad av hubbe16
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...