Gå till innehåll

Testa Linux?


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag tar mig friheten att citera mig själv från ett inlägg i annat forum:

Nyfiken på Linux och vill testa olika på ett enkelt sätt?
Det kan man göra här:
https://distrotest.net/?module=systems&action=list
Tänk på att man i det läget inte kan kolla prestandan eller hårdvarustöd utan mer "look n' feel".

När man fattat mera tycke för någon kan man pröva "lite mer skarpt" i en virtuell maskin eller bara via en sk. Live-dist. som körs direkt från USB eller DVD. (Här kan man kontrollera hårdvarustödet, till viss del)

Tillägg: Sidan tycks ha blivit ersatt/nerlagd/flyttad?

**

För många att välja bland, ovan?

På https://www.distrowatch.com/search.php kan man filtrera fram lite mer.
Man kan ju börja att filtrera fram de som är lämpliga för nybörjare.

image.png.9823cf4faee507e0ba785825c0f67688.png

Resultatet rangordnas baserad på popularitet (men går att ändra) och populariteten kan ju vara en måttstock på hur bra systemet är och hur man bör kunna räkna med att få hjälp av andra användare.

"Old computers" kan ju vara ett annat kriterium om man kombinerar nyfikenheten med att sparka liv i en gammal trött dator.
Då får man tänka på att det här med "look n' feel" kanske inte blir optimal i stället.

Här en länk till en sammanställning av "snabba" recensioner av några Linuxdistributioner:
https://eforum.idg.se/topic/364319-linux-recensioner/

 

Redigerad av Mikael63
nerlagd sajt?
  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Om du kör Windows 11 på din dator så finns det ett jätteenkelt sätt att "testa linux". Det genom WSL eller Windows Undersystem för Linux.

Denna video beskriver väldigt bra (på engelska) hur man kommer igång och installerar och kör Linux på sin dator.

 

Men om man vill ha en snabb beskrivning på svenska

  • Starta kommando tolken som administratör
  • Skriv wsl --install för att installera Ubuntu eller wsl --install debian för att installera debian. Efter installation, starta om datorn.
  • Sen får du skapa ett separat användarkonto för Linux.
  • När det är klart kan du exempelvis skriva sudo apt update och sen sudo apt install gedit för att installera programmet gedit, en slags Linuxmotsvarighet till Anteckningar.

På så vis kan du installera, köra och "testa" Linux på din dator. Och vill du hitta fler Distributioner att testa, sök i Microsoft Store efter dem. Det finns flera stycken där som du installerar direkt ifrån butiken.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-08-01 at 10:06, _.M sade:

Om du kör Windows 11 på din dator så finns det ett jätteenkelt sätt att "testa linux". Det genom WSL eller Windows Undersystem för Linux.

Det här ska fungera även under Windows 10. Jag testade på en virtuell maskin men det tycks inte fungera utan "Virtualization" vilket jag inte har lyckats (=idats) få till i min virtuella maskin. På måndag startas jobbardatorn upp och då måste man ju testa där :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

En liten återkoppling till https://eforum.idg.se/topic/364314-emmabuntüs-recension/ där jag testade Emmabuntüs DE 3.

Nu ett test *) med DE 4 (Debian 11 LXQt). Även denna gång m.h.a. Qemu varför allt tar en j***a tid!

Tydlig installationsguide. Engelska är närmast till hands att välja i starten men sedan får man välja svenska och då ändras efterföljande dialoger till svenska.

Kan inte begripa varför man inte samlar ALLA val innan filkopieringen påbörjas? Får rulla på under natten och nästa morgon har det hela haltat i väntan på några ytterligare frågor och så tar det nån halvtimma till.

Vid uppstart får man åter, via menyer på engelska, välja att svenska ska installeras och att övriga språk kan tas bort om man vill. Om man inte valt bort "Visa denna dialog vid start" visas, efter omstart, samma frågor angående språk och så installeras de på nytt. 

Väldigt många menyposter är på svenska (inte alla således) Gränssnittet i LibreOffice är på svenska och rättstavning fungerar med svenska.

Väldigt många menyposter/program men ändå organiserat och strukturerat. Letade inställning för skärmupplösning. Högerklick på skrivbordet gav inget i den vägen. Sökte på Skärm.. Display.. Screen.. Bild.. men det skulle sökas på Monitor.. - Monitor settings - som öppnar Bildskärmsinställningar.

*) varför detta test då? Jo, jag tycker det känns som att "fullstora" Linuxdistar för äldre datorer håller på att försvinna. Eller att de inte längre lirar med äldre datorer. Åtminstone inte när man sneglar på Debian-/Ubuntu-varianter. Emmabuntüs är utvecklat för att kunna köra på klena datorer i utvecklingsländer. Har installerat Emmabuntüs på en iMac. (äldre version)

En "trevlig" distribution jag nog skull kunna komma bra överens med om jag avinstallerar en del och installerar lite annat!

Läs mer: https://emmabuntus.org

 

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-08-06 at 22:30, Mikael63 sade:

En "trevlig" distribution jag nog skull kunna komma bra överens med om jag avinstallerar en del och installerar lite annat!

Nja, det var just det ja...  Det finns många program jag inte vill ha/behöver/vill ersätta. Egentligen gör det väl inget om de finns kvar men de "stör" i Menyn och visserligen kan man "ställa av" visningen där men jag vill helst avinstallera. I Meny finns inte det alternativet vid högerklick men det finns en flik "Installerade" i "Programvaror" och där kan man klicka på en knapp att Radera men det är bara några poster som detta fungerar för. Andra gel felmeddelande eller så händer inget alls. Många kunde jag avinstallera via terminalen men där gäller det att veta vad programmet egentligen heter och en del känner jag till sedan tidigare varför jag kunde radera ett gäng den vägen. Ett program kunde jag hitta igen via "Paket" och plocka bort. Lessnade på detta och jag tycker att Emmabuntüs kändes seg även sedan jag installerat på en "riktig" dator varför den går bort för mig. Igen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...