Gå till innehåll

explorer.exe hänger sig


aasaboe

Recommended Posts

Hej XP-Experter!

Jag har en HP-dator 3,2GHz med 2GB RAM och WinXP HE. Jag har inte den minsta lust att prova HP:s återställningsskiva, så jag provar om det finns hjälp att få här...

Om jag öppnar Utforskaren och gör någon ändring, som att byta namn på en fil, flytta filer mellan mappar o.dyl. låser sig Explorer (Utforskaren) totalt. Fixas lätt med en omstart men det blir tjatigt i längden.

Låsningen kommer vid alla ändringar i Utforskaren, även om de utförs via andra program som bildbehandlingsprogram, överföringsprogrammet för digitalkamerans bilder osv. Trodde att felet kunde ligga där, men låsningen kommer alltså lika säkert eller egentligen ännu säkrare vid arbete direkt i Utforskaren.

Alla ändringar genomförs, flera ändringar kan göras i följd men när jag stänger Utforskaren hänger datorn sig. Brukar ta ctrl-alt-del och starta om via Aktivitetshanteraren, sedan är allt OK till nästa Utforskningsjobb.

Någon med idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Skanna efter skräp...

Börja med Ccleaner.

Fortsätt sedan med Ewido, gratis i två veckor.

Skanna efter start i felsäkert läge.

skanna även med ett uppdaterat antivirus, Housecall

Fungerar det fortfarande inte...

http://www.alltomxp.se/sajt/forum/index.ph...pic,2356.0.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, kung Venoms!  ;D

Jag var inte så där väldigt övertygad om gott resultat när jag började, har nämligen kört de där grejorna utan förbättring tidigare - problemet har hållit på ett bra tag, jag har bara inte idats ta tag i det "på riktigt". Ewido hittade 5 tracking cookies, inte särskilt förvånande även om jag har säkrat datorn så gott jag kan. Men buset ligger ju alltid före. Dock verkar Windows Defender och F-Secure IS sköta sig bra verkar det som.

Sedan hämtade jag en ny Ccleaner, min var några modeller gammal. I felsäkert läge hittade den en hel del registergrejor som åtgärdades (plus massvis med meggabajjter skräpfiler som nu eliminerats). Blev aningen förvånad över registerskräpet, för jag har provat jv16 Powertools alldeles nyligen.

Men nytta gjorde det! Har provat att ta bort mappar och flytta mappar i Utforskaren, gick fint utan att allt hängde sig.

Då återstår bara problemet med den försvunna ikonen för "Säker borttagning av maskinvara", men det är en annan historia.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.  :)

Det är inte så bra att rensa registret i felsäkert läge. En massa program försvinner från autostarten.

Start < Kör < skriv: msconfig

Kolla vad som syns i autostarten där. Du ska få se att några är avmarkerade och inte går att bli av med. Bara titta, inte röra.  :D

Har gjort samma misstag som du.

Om du sparade en kopia av ccleaners registerstädning är det bara att återställa.

Och sen rensa registret i normal-läge.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Har du "Quick Installer SW" och "LibUSB" installerat på din dator?

Dessa båda har förmågan att ta bort ikonen för säker borttagning. Om du har det, installerade alltså prova att högerklicka på enheten i "windows explorer", finns "Eject" som alternativ bör den vara kopplad till "safe removal..."

Annars kan du öppna boxen för safe removal genom detta kommando i kör.

%SystemRoot%System32RUNDLL32.EXE shell32.dll,Control_RunDLL hotplug.dll.

Kolla även att det bara inte är så att ikonen är inaktiverad i aktivitetshanteraren.

Högerklicka på klockan -> Anpassa meddelanden, bläddra fram till "Säker borttagning...", är den satt till "inaktiv", "Dölj vid inaktivitet" ändra till "Alltid synlig" eller prova med att återställa till standardvärden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, ingen av de båda är bekant. Eject finns inte som alternativ när man kollar enheten i Utforskaren - det förvånar mig storligen att ett sådant alternativ inte finns där från början, obegripligt.

Tack för kommandot! Skall sparas på säkert ställe.

Att avaktivering inte skett i Aktivitetshanteraren har jag kollat åtskilliga gånger... ;) Får luska vidare när tiden medger och andan faller på (när jag ids alltså  ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...