Gå till innehåll

Disk 0 heter numera Disk 1, och Disk 1 heter numera Disk 0 - Varför?


Tomas E

Recommended Posts

Upptäckte just att den hårddisk som Windows ligger på inte längre benämns Disk 0 utan Disk 1. Likaså har disken Data ändrats till Disk 0. Varför det? Jag tänkte att det kunde ha att göra med att storleksförhållandet har ändrats i och med att jag installerat en startskiva som är större än skivan för data. Men sen kollade jag här i forumet på den skärmdump jag tidigare postat efter att jag installerat den större. Där heter den fortfarande Disk 0. Så det kan inte vara orsaken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytt till en annan kontakt på moderkortet eller liknande?
Eller så blev det för att du bytte namn på disken (om du nu gjorde det) och Windows då tyckte det var kul att numrera om diskarna.

Annars gör datorer obegripliga saker ibland. Det spelar i alla fall ingen som helst roll.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Cecilia sade:

Bytt till en annan kontakt på moderkortet eller liknande?
Eller så blev det för att du bytte namn på disken (om du nu gjorde det) och Windows då tyckte det var kul att numrera om diskarna.

Annars gör datorer obegripliga saker ibland. Det spelar i alla fall ingen som helst roll.

Tack, det låter lugnande! 

Nej jag har inte bytt till annan kontakt. Men jag fick just ett svagt minne av att tjejens dator ser ut likadan i det här fallet. Ska kolla det sen.

Fast det är i och för sig när datorer gör obegripliga saker som man vill ha ett forum att fråga i. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Tomas E sade:

Tack, det låter lugnande! 

Nej jag har inte bytt till annan kontakt. Men jag fick just ett svagt minne av att tjejens dator ser ut likadan i det här fallet. Ska kolla det sen.

Fast det är i och för sig när datorer gör obegripliga saker som man vill ha ett forum att fråga i. ^_^

Numreringen av diskar i Windows sker i enlighet med startordningen (Boot order) i BIOS på moderkortet.

Generellt kan man säga att ett moderkort med SATA-anslutningar (inga PATA/IDE) får SATA1-anlsutningen högsta prioritet och disken som ansluts till den får per automatik numret Disk0. Jag skriver "generellt" och orsaken är att visa moderkort har två eller flera kretsar för att hantera SATA-anslutningar. 

Ett exempel på ett moderkort (äldre modell) med tre olika kretsar för SATA är Asus P8Z68-V Pro/Gen3

https://www.asus.com/SupportOnly/P8Z68V_PROGEN3/HelpDesk_Knowledge/

Här finns en Intelkrets, en JMicronkrets och en Marvelkrets som tar hand om SATA-anslutningarna.
 

image.jpeg.93ce0464e3cee7329b21bccd26579bf8.jpeg

Bilden ovan visar fyra dubbla SATA-anslutningar med olika färger. Varje färg på SATA-anslutningen är kopplad till respektive krets som hanterar den.

I och med detta är startordningen beroende av hur BIOS "ser" dem. Det innebär att SATA1 inte behöver adressera disken som får numret Disk0 utan kan bli en helt annan.
Blandar vi dessutom in diskar som har M2-anslutning (NVMe) blir det ännu mer invecklat. 

WIndows kan inte utan vidare byta numreringen av diskarna. Den styrs av BIOS på modekortet. I en del fall får en disk kopplad på en M2-anslutning (NVMe) den sista numreringen av BIOS då de anslutningar generellt hamnar sist. Men om moderkortet endast har en disk och det är en NVMe-disk kan denna disk tilldelas nummer Disk0.

Så snart en disk till kopplas in på en av SATA-anslutningarna hamnar numreringen av den disken först, före NMVe-disken. Om NVMe-disken hade nummer Disk0 när den var den enda disken får den ett annat nummer när disk två kopplas in på en SATA-anslutning.

Windows brukar ge den disk som finns nummer Disk0 om den är den enda inkopplade disken och innehavare av Windows. Det frångås när disken inte längre är den enda inkopplade, om den inte sitter i den SATA-anslutning som BIOS detekterar som den första enheten som det kan finnas operativsystem på.
Något "trolleri" i WIndows finns inte utan Windows är hänvisad till moderkortets BIOS och den startordning av hårdvaran som BIOS har.
 

image.jpeg.c5ad185cd8d8b71704c504f5c65093dd.jpeg

Bilden ovan visar hur startordningen är i BIOS på moderkortet som heter Asus Z590 ROG Strix Gaming Wi-Fi.
Startordningen är SATA6G1, SATA6G_2, SATA6G_3 upp till SATA6G_6 innan BIOS söker efter diskar med operativsystem som är anslutna till M2-kontakt (NVMe).

Vad jag förstått har du två diskar i datorn, en NMVe-ansluten disk och en SATA-ansluten disk.
Att de plötsligt byter byter nummer är inte sannolikt. Mer sannolikt är det att du inte hade den andra disken ansluten när du "klonade" din nya disk och jobbade med att få rätt namn på disken innan du anslöt disk nummer två.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här här den skärmdump jag postade förut efter att ha bytt ut startskivan Disk 0 mot en större. Jag har inte kopplat i eller ur någon av diskarna efter det.

 

363268025_SamsungSSDegenskaper.gif.d8f65

 

Så här ser det ut nu. Förutom att den benämns Disk 1 så är övrig information identisk. Jag är mer inne på trolleri.

 

1006799643_NumeraDisk1.png.cf44a16dd8cf948dffa39bc993dfb489.png

 

@Cecilia Jag har inte bytt namn heller som synes. (Missade att nämna det förut).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt får inte en M2-disk (NVMe) numret Disk0 om den inte är den enda disken som är ansluten till moderkortet. Trolleri tror inte jag på. Det finns säkert en logisk förklaring till det du beskriver.

Det är också mycket svårt att förklara vad som gjort att disken fått ändring av numret utan att ha datorn framför sig samt veta vad som gjorts med den från det att den hade numret Disk0 tills dess den fått numret Disk1. 
 

Numreringen av diskarna styrs av startordningen i BIOS på moderkortet där M2-diskar generellt tilldelas det högsta numret som startordningen ger med hänsyn till hur många diskar (även optiska enheter) är inkopplade.

Du skulle kunna aktivera BIOS och se var i startordningen som disken finns.
Men som redan nämnt, det är mycket svårt att förklara vad som gjort att numret ändrats utan att ha tillgång till datorn och historiken med den från numreringen Disk0 till Disk1.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...