Gå till innehåll

Problem med extraskärm


Hans Peter
Gå till lösning Löst av Hans Peter,

Recommended Posts

MIn nya dator Dell 3525 gillar inte min gamla extraskärm AOC e950Swn (eller om det är tvärtom). Jag vet att datorn skall lämna samma uppgift om upplösning som skärmen kräver. Det har jag nu lyckats med när det gäller det som kallas Skrivbordsupplösning, dvs. 1366x768, 60 Hz. Sen finns det tydligen också något som heter Aktiv signalupplösning. Där står det 1366x768 i min gamla dator men 1920x1080, 60 Hz i min nya. Jag tror att det är skälet till varför ingen av skärmarna  fungerar i läget "Visa bara på 1". Min fråga är nu : Var ändrar man  Aktiv signalupplösning? I varje fall inte där man ändrar Skrivbordsupplösning för det har jag provat.

Vet någon?

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har 2 skärmar. En inbyggd (nr.1) och en extern (nr.2). Bilderna visar hur det ska se ut, dvs.  som det gör på min gamla laptop.  På min nya är bilden "Visa bara på 1" kolvart, dvs. ingen bild på varken 1 eller 2. Jag misstänker starkt att det ha med inställningen Aktiv signalupplösning att göra (som har värdet 1920x1080, 60 Hz)  och som extraskärmen inte gillar. 

Men jag är inte människa att lyckas ändra på den. Det gick däremot (efter mycket om och men) bra med Skrivbordsupplösning.

/hans peter

 

bildskärmar.jpg

Redigerad av Hans Peter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men de tre andra alternativen fungerar?

Var finns inställningen Aktiv signalupplösning?
Visa gärna med en skärmbild (du kan använda Skärmklippverktyget, https://support.microsoft.com/sv-se/windows/öppna-skärmklippverktyget-och-ta-en-skärmbild-a35ac9ff-4a58-24c9-3253-f12bac9f9d44

Har den inbyggda skärmen just upplösningen och frekvensen 1920x1080, 60 Hz?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Hans Peter sade:

det stämmer.

Då använder du väl någon form av adapter?

Kanske liknande denna - https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/datortillbehor/usb-kablar-och-adaptrar/hdmi-vga-adapter-003087/

Där skriver en av de som recenserat:

Citat

Fungerar bra men slutade fungera när jag bytte grafikkort. Verkar som inte alla grafikkort kan ge nog matning via HDMI. Köpte en liknande som inte heller fungerade med bara HDMI men som kunde strömförsörjas via Mini-USB och som då fungerade som avsett.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju visserigen en upplysning, Mikael63,  men vad gör man om det stämmer att HDMI-kontakten inte fungerar under vissa förhållanden?

När det gäller min idé att allting kunde bero på att Aktiv signalupplösning på skärm 1 inte motsvarade vad skärm 2 krävde har jag angripits av tvivel.

Hur kan det då komma sig att den i Extend-läge visar skrivbordet? För övrigt ser min bildskärmsinformation ut så här:

Jag tragglar vidare.

/hans peter

PS. Nu har jag gjort som det står på flera ställen, men resultatet uteblir. Beskrivningarna är för Win10. Kan det vara så att det är annorlunda för win11?

853481994_skrmalternativ.JPG.3d6d9b7412f6f2b788cab11e559b826e.JPG

Screenshot 2022-08-27 211746.jpg

Screenshot 2022-08-27 212055.jpg

Redigerad av Hans Peter
PS-komplettering
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkade det inledande inlägget som att skärmen inte fungerade alls.

Ska man använda enbart externa skärmar brukar det räcka att stänga locket till den bärbara. 

Då måste "Gör ingenting" vara valt, i energiinställningarna,  som åtgärd när locket stängs.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63:  Det blir lite svårt att komma åt tangentbordet då :)

Cecilia: Tabellen visar hur jag har det idag med min gamla dator. Och så vill jag ha det med min nya, dvs. kunna ha "Bild bara på #2". Så enkelt är det (tills någon överbevisar mig om att det inte går.) Har sökt kontakt med Dell Support.

image.png.aa2c2a6db102ea5195d35cbd290ae054.png

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Nu har jag kommit till vägs ände (eller kanske till vägs början 😁). Jag hade tröttnat på att inte få mina skärmar att fungera som jag ville och skaffade därför en  ny extraskärm. Så nu har jag HDMI-kabel hela vägen. Jag fick för mig att kombinationen Ny dator > HDMI-adapter > VGA-kabel > Gammal skärm kanske inte var den allra bästa. Så nu är jag glad igen.

Tack, ni, som har försökt hjälpa mig.🌹

/hans peter

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...