Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej alla, jag får inte till att synka mitt Outlook på min dator som jag installerat från mitt "Office 365". Jag har en egen domän som finns på ett Webbhotell sedan flera år tillbaka. Men nu har jag upptäckt att när jag klickar på den röda officeikonen så kommer jag till ett annat Outlook som inte synkar med kontot jag har på hotellet. Jag har hittat lite Youtube filmer som påstår att jag ska kunna knyta ihop min domän med min 365 prenumeration, vilket jag inte lyckats för jag hittar inte de "settings" som jag ska klicka på i Office 365 för att kunna göra det Youtubevideon visar. Office 365 kontot är ett privatkonto så jag misstänker att det är det som stör. Det jag först och främst är ute före mejlen synkronisering är, vilket inte är problemet, att få till kalendern från datorns Outlook till en Androidtelefons Outlook och dess kalender.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Thord sade:

Hej alla, jag får inte till att synka mitt Outlook på min dator som jag installerat från mitt "Office 365". Jag har en egen domän som finns på ett Webbhotell sedan flera år tillbaka. Men nu har jag upptäckt att när jag klickar på den röda officeikonen så kommer jag till ett annat Outlook som inte synkar med kontot jag har på hotellet. Jag har hittat lite Youtube filmer som påstår att jag ska kunna knyta ihop min domän med min 365 prenumeration, vilket jag inte lyckats för jag hittar inte de "settings" som jag ska klicka på i Office 365 för att kunna göra det Youtubevideon visar. Office 365 kontot är ett privatkonto så jag misstänker att det är det som stör. Det jag först och främst är ute före mejlen synkronisering är, vilket inte är problemet, att få till kalendern från datorns Outlook till en Androidtelefons Outlook och dess kalender.

Tror du behöver förklara lite mer, i alla fall för att jag ska förstå vad du menar och vad du vill åstadkomma. Kanske fler undrar, i alla fall har ingen annan svarat i tråden än.

"synka mitt Outlook" - vad ska synkas och mot vad då?
Hur relaterar din domän till det du skriver om?
Vad är det för röd Officeikon du skriver om, var finns den och vad förväntas hända när du klickar på den?
Vad är det för annat Outlook du "kommer till", som inte synkar?
Vad är det för konto du har på webbhotellet, kanske en e-postlåda? Ordet konto används för både det ena och det andra.
Vad innebär det att knyta ihop en domän med en 365-prenumeration? Din 365-prenumerationen avser enligt din första mening Word, Excel och programmet Outlook, m m (en prenumeration i stället för att köpa programmen). Annars e-postlådor man kan ha via en 365-prenumeration (Business Basic)? Eller både och, både apparna och e-postlådor (Business Standard/Business Premium)?

Jag förstår inte riktigt sista meningen, men jag tolkar det i alla fall som att du vill se en kalender både i Outlook i datorn och i Outlook i mobilen. Då handlar det väl bara om att du ansluter till samma konto för en e-postlåda och kalender, m m, i både datorn och i mobilen, med IMAP eller med Exchange beroende på var du har e-postlådan. Synkning mellan e-postservern och den egna enheten brukar vara standard för dessa protokoll, för att kunna hantera informationen offline i de olika enheterna (annars behövs ingen synkning). Synkning kan också avse synkning av information mellan olika system, men det verkar det inte handla om i ditt fall.

Det blev en hel del både frågor och påståenden, så får vi se om något av detta kan leda vidare till någon lösning.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-10-20 at 13:21, Thord sade:

Office 365 kontot är ett privatkonto ...

2 timmar sedan, Thord sade:

Det är det här jag vill komma åt https://www.youtube.com/watch?v=CMjOGWF_PNg&t=120s Eftersom jag betalar för mitt Microsoft 365 (som det heter idag) så inbillar jag mig att även jag ska kunna göra likadant då jag har en egen domän. Men jag hittar inte till adminsidan.

Antar att din prenumeration avser Microsoft 365 Personal eller Microsoft 365 Family. De innehåller i huvudsak programvara, man prenumererar i stället för att köpa dem. Det dessa program hanterar har inget med domäner att göra. Förutom då att en e-postadress i Outlook kan baseras på en egen domän. Men inställningar för domänen hanteras inte i de här 365-abonnemangen.

https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/buy/compare-all-microsoft-365-products

I prenumerationer för företag så ingår diverse tjänster som t ex e-post, och man kan skapa "organisationer", m m. Och där finns möjligheten att ange egna domäner, behövs för att tjänster ska fungera med egna domäner.

https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/business/compare-all-microsoft-365-business-products

Du behöver inte svara, men jag undrar hur du tänkt, se frågorna i mitt förra inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev nog lite lurad av att Outlook använder sig utav ett alias som då är min e-postadress som jag registrerat mitt Microsoftkonto på, jag använder ingen Outlook/hotmail adress, så jag trodde att det fanns en koppling mellan min installerade Outlook och Outlook i molnet (365). Ikonen jag nämnde är ikonen för 365, men som nu håller på att bytas ut läste jag. Om jag då har lagt till den i aktivitetsfältet så startar den Microsoft365 i molnet.

Mitt hotell huserar min domän och min e-post det är allt i nuläget och det där med att få kalendern att synka mellan dator och mobil är inte världsviktigt då jag håller på att fasas ut från arbetslivet så jag har inte så mycket att hålla reda på numera.

OIP.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...