Gå till innehåll

Ej önskad omstart


Thord

Recommended Posts

Hej alla, jag har en dator som står och håller på med Folding@home och nu tänkte jag att det börjar bli dags att ta bort lite damm ur datorn. Så när jag väljer stäng av den vanliga vägen via startknappen osv, men det som händer är att datorn startar om, inte stänger av som jag vill att den ska göra. Det stora kruxet är att när datorn startar om startar även foldingklienten om med nya uppdrag och det kan ta någon dag innan dessa beräkningar blir klara så jag får en chans att försöka stänga av datorn igen. Hur ska jag få datorn att förbli avstängd som det är tänkt att bli?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera att datorn inte startas om därför att ett systemfel inträffar genom att välja:

  1. Inställningar - System - Om
  2. Avancerade systeminställningar
  3. Fliken Avancerat
  4. Start och återställning - Inställningar
  5. Ta bort bocken framför Starta om automatiskt
  6. Testa att stänga av
  7. Vad händer?

Om det inte går att stänga av datorn pga Folding@home så kan du kanske inaktivera automatisk uppstart i det eller avinstallera det tillfälligt. Jag har visserligen inte Folding@Home men ett liknande program och blir en beräkning avbruten därför att datorn stängs av så fortsätter programmet med beräkningen när datorn startas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia, jag följde dina steg som du beskrev ovan så jag kom till

image.png.45624c1f7476e0f84b50189c55e82d8e.png

Här klickade jag ur starta om automatiskt. Sen stängde den ner som jag ville att den skulle göra när jag via startknappen klickade mig fram till stäng av. Så nu har jag kunnat ta bort dammet i datorn och startat upp den igen så att Foldingen kan fortsätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var den inställningen alltså inte vald förut och då var det inte som jag misstänkte att ett systemfel inträffade i samband med avstängningen. Det innebär att den inställningen inte alls påverkar vad som händer i datorn vid avstängning så det är något annat som har gjort att du nu inte fick problem med att stänga av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, den var förvald. Skärmdumpen är från den här datorn jag normalt gör mina sysslor vid. Jag tog bort bocken för "Starta om automatiskt" på den dator som enbart sysslar med folding. Det var lättare att skärmdumpa från den "här" datorn. Jag har dock inte återställt det än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...