Gå till innehåll

Sökhjälp - bluetooth-adapter för headset


Mikael63

Recommended Posts

(Ändrad trådrubrik)

Har ett headset med 4-pol, 3,5 mm, hane.

I dator samt i telefon finns 4-pol, 3,5 mm, hona.

Nu söker jag i första hand en enkel, och därmed också förhoppningsvis billig, mekanisk omkopplare för detta.
(ja jag skulle kunna fixa en egen sådan på ett veroboard men jag måste då likafullt beställa komponenter till det)

Jag har en sådan "RCA-växel" sedan tidigare varför jag i andra hand skulle kunna tänka mig adapterkabel, 4-pol 3,5 mm hane till 3xRCA hane och sådana finns det lite varstans. Jag behöver då två av dessa. Jag kommer då att behöva en 4-pol 3,5 mm hona till 3xRCA hane och någon sådan har jag inte hittat någonstans.

Tre adapterkablar lika ovan plus en 4-pol 3,5 mm hona till 4-pol 3,5 mm hona skulle förstås gå men någon sådan har inte dykt upp, vad jag minns, när jag letat ovanstående.

En adapter med 4-pol 3,5 mm hona till 3xRCA hona plus 3xRCA hane till hane skulle ju också gå men helst inte..

Hoppas på sökhjälp men även att jag ska kunna hitta dessa själv vilket, av någon anledning, brukar gå bättre när jag skrivit ett sådant inlägg som detta...:blink:

Redigerad av Mikael63
ej löst
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Ja det är samma typ av pryl som

4 timmar sedan, Mikael63 sade:

Jag har en sådan "RCA-växel" sedan tidigare

Det är kablaget jag vill ha (om det inte går att få tag i en dedikerad omkopplare för 3,5 mm) och helst utan onödiga könbytare.

Redigerad av Mikael63
()
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos den där butiken som för tankarna till en gammal fin Volvo hade jag sedan tidigare hittat kablage med 3,5 mm hane + 3xRCA hane

Nu har jag i samma butik hittat en sådan adapter 3,5 hona<>3,5 hona där det i texten framgår att den fungerar med "4-polig ljudkabel". Finns säkert många fler sådana men där den lilla detaljen inte omnämns.

Dessutom, som bonus. Eller inte:
image.png.725700ca8ab886cbcd07b821df1ca671.png

Jag tar och markerar det här inlägget som lösning även om jag ju inte vet hur väl detta kommer att fungera i praktiken.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...
On 2022-10-28 at 22:52, Mikael63 sade:

Nu har jag i samma butik hittat en sådan adapter 3,5 hona<>3,5 hona där det i texten framgår att den fungerar med "4-polig ljudkabel". Finns säkert många fler sådana men där den lilla detaljen inte omnämns.

Nja.. det visade sig vara fake news...

image.thumb.png.56fe90b2464a90d3624d5fe16f2d792b.png

Jakten fortsätter

 

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Följetongen fortsätter...

Jag tyckte jag skaffat en tillräckligt bra adapter USB-C - 3,5 mm men det verkar som att jag behöver ansluta den på nytt varje gång någon ringer mig. Mikrofonen "tar" inte annars. Som alternativ till att testa med en annan sådan funderar jag på en adapter för Bluetooth i stället. Alltså BT - 3,5mm. De jag hittade vid en snabbkoll är av fel kön varför jag då behöver fixa uppsättning lika i ovanstående inlägg.

Någon som har bra, eller dåliga, erfarenheter av en sådan adapter och kan dela med sig lite information?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
On 2022-12-14 at 08:57, Mikael63 sade:

Som alternativ till att testa med en annan sådan funderar jag på en adapter för Bluetooth i stället. Alltså BT - 3,5mm.

Jag beställde en sådan. Hade först ställt en fråga om den skulle fungera med headset/mikrofon och fick ett jakande svar (av någon, Amazon). Den returnerades då den inte fungerade för samtal. Verkar vara knepigt att hitta en sådan...?

Ingen som har något liknande och som man kan söka vidare på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...
  • 1 månad senare...

Återkoppling:

Jag har sedan en tid använt mig av denna: https://www.amazon.se/dp/B09VC4H1GZ?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details

Där får jag då skippa headsetets egen mikrofon. Fungerar förvånansvärt bra tillsammans med både mobilsamtal och Teams-samtal i datorn. Stabil uppkoppling. Bra ljud. Ingen omkoppling för att välja dator/telefon. Nackdelen är att den saknar ett clips att fästa den nära munnen men det har jag löst på annat sätt.

Har även fått tips om denna: https://www.amazon.se/gp/product/B07ZK3M6XK/ref=ox_sc_saved_image_5?smid=A1OFO2YBHMWPHR&psc=1

Där ska man kunna nyttja headsetets egen mikrofon.

Enklare köpa ett färdigt trådlöst headset? Mja, just den modellen jag hittat och trivs med finns endast trådbunden.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...

Dags igen! Prylen i inlägget ovan har jag använt sedan 20/5 (2023) men nu börjar den lägga av. Tänkte då skippa:

  • tanke på att använda ett (1) headset för både mobil & dator
  • Bluetooth = Inget batteri att ladda säker anslutning med kabel
  • Adapter USB-C <> 3,5 mm = inget som kan glappa

Problemet är att det inte verkar finnas en sådan produkt (heller)? Alltså Over Ear + mikrofon + USB-C och under 1500 kr.

Någonstans i min sökning hittade jag ett headset (Kanske Sony?) som var trådlös men som hade en "dongel" med USB-C. Typ trådlös mus men inte BT.
Någon som har erfarenhet av en sådan lösning?

**

Tillägg: Efter intensivt letade hittade jag ett headset som har anslutning via USB och som uttryckligen ska gå att använda tillsammans med en mobiltelefon. Ett för mig okänt (gaming)märke men just denna hade ett överkomligt pris varför jag har beställt.

Redigerad av Mikael63
Hittat?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...