Gå till innehåll

Fullt kaos bland mina bokmärken


Hans Peter
Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

Varje bokmärke har ju normalt en ikon vid sidan av sig som representerar vilken site den kommer ifrån. I min lista verkar det kunna bli vad som helst. Bilden visar ett avsnitt av  Eforum-bokmärken (plus två från Microsoft Community).  Har möjligen någon en ídé om hur man återställer till ordning och reda?

/hans peter

image.png.9a905298402b2178a9c8263908c5703f.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du redan har stoppat in dina bokmärken i olika mappar och ordnat bokmärkena i varje mapp i alfabetisk ordning. Men de senaste bokmärkena i E-forummappen(?) la sig inte på rätt ställe så du får helt enkelt välja Sortera efter namn en gång till för den mappen. 
Om det är Chrome du använder hittar du instruktion under rubriken Ordna bokmärken här https://support.google.com/chrome/answer/188842?hl=sv&co=GENIE.Platform%3DDesktop 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag själv har missat att det i steg 3 var de tre punkterna i Bokmärkshanteraren, och inte punkterna högst upp bredvid adressfältet en gång till, jag skulle klicka på förtydligar jag Chromehjälpens instruktion.
1. Öppna Chrome
2. Klicka på chrome-menyn, dvs de 3 lodräta punkterna uppe till höger, följt av> Bokmärken följt av> Bokmärkshanteraren.

329181214_ChromeBokmrkshanteraren.png.cf5509130c35aec4dd621ca2336677c1.png

3. Klicka på de tre punkterna i Bokmärkshanteraren 

306950912_ChromeBokmrkshanterarenspunkter.thumb.png.2d3f9a61f9afeda054da9391f1f7d6da.png

och välj där översta alternativet Sortera efter namn.

P.S. När jag tittar på din skärmbild ser jag att en del trådar från Eforum har fått företaget Capterras logga framför sig. Det är märkligt. Använder du dig av Capterras tjänster?  https://www.capterra.se/

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
6 timmar sedan, Hans Peter sade:

Varje bokmärke har ju normalt en ikon vid sidan av sig som representerar vilken site den kommer ifrån. I min lista verkar det kunna bli vad som helst.

Enligt sidan https://stackoverflow.com/questions/14289348/how-to-clear-the-icon-cache-of-chromium-browser fixar man felaktiga bokmärkesikoner genom att klicka på bokmärket så att webbsidan kommer fram och sen hålla nere Skift-tangenten medan klickar på verktygsikonen för att ladda om sidan (brukar vara en cirkel med pil på).

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, mgtbmari, dit hade jag redan hittat och också verkställt. Det är bara så att nu är kaoset ännu större. Rubrikerna ligger visserligen i bokstavsordning, men de felaktiga ikonerna är fortfarande felaktiga. 

Jag skall kanske förklara hur jag hanterar bokmärken.  Det handlar om en mapp som jag har kallat "Frågor i forum".  När jag med hjälp av stjärnan spar en fråga i mappen, lägger den sig sist och har sin tillhörande ikon jämte sig. Jag flyttar den då manuellt och lägger den sist bland de ikoner av samma slag som kanske redan finns där.  Skulle jag behöva kolla ett svar som jag har fått på en fråga kan jag gå direkt till den grupp av ikoner som representerar den site där jag har ställt frågan. Den kommer jag oftast ihåg och letar där efter en rubrik.  

Nu har jag 2 problem.  Dels delvis felaktiga ikoner och dels inte längre ursprungsordningen, dvs "min ordning".  Finge jag bara tillbaka rätt ikoner till rätt rubrik gick det väl att återställa ordningen manuellt trots att det handlar om ett par hundra bokmärken. 

Eller också att tömma den aktuella mappen helt och börja om från början. Men än har jag inte givit upp. Det kanske finns något ytterligare tips som t.ex. hur man återställer ursprungsordningen efter att ha använt Sortera efter namn

/hans peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser just att  mgtbmari har ställt en följdfråga:

P.S. När jag tittar på din skärmbild ser jag att en del trådar från Eforum har fått företaget Capterras logga framför sig. Det är märkligt. Använder du dig av Capterras tjänster?  https://www.capterra.se/

Mig veterligt har jag inte ens besökt den sidan och så är det med flera andra ikoner i min lista.

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-12-04 at 18:40, Hans Peter sade:

Ett särskilt tack till Cecilia. Ditt tips fungerar faktiskt. Det tar visserligen tid att konvertera ett par hundra bokmärken med den manövern, men jag får ju samtidigt en chans att rensa bort gamla och inte längre nödvändiga bokmärken.

Tack!

/hans peter

En komplettering:  Det räclkte faktiskt med att  bara öppna siten med det befintliga bokmärket och sedan stänga den.  Då var bokmärket ändrat. 😀

/hans peter

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...