Gå till innehåll

Hets?


Mikael63

Recommended Posts

Om två kompisar morsar på varandra på stan är det okej. Om två kompisar morsar på varandra på stan genom att "heila" är det hets mot folkgrupp.

Om ena grannen hänger upp en den samiska flaggan på fasaden är det okej, om en annan granne hänger upp Republiken Jämtlands flagga är det okej. Om den tredje grannen hänger upp en flagga med hakkorset är det hets mot folkgrupp.

Varför är det inte hets mot folkgrupp om någon eldar upp koranen?

Alltså på riktigt, hur ser gränserna ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa gränser är nog inget som medlemmarna på ett dataforum kan svara på. Skicka frågan vidare till justitieministern.

 

Men skämt åsido, det har ingen betydelse vilken "helig bok" någon bränner på offentlig plats. Böckerna är ju inget annat än ett ihopkok av fantasier skrivna för tusentalet år tillbaka. Som man kanske egentligen borde bränna över hela vår planet - OAVSETT RELIGION!

 

Däremot är det lite märkligt att man får "skända" svenska flaggan. Enl följande...

Sedan 1983 är det lagligt att bränna, skära sönder eller på andra sätt skända den svenska flaggan. Däremot får man inte förse den med märken, bokstäver eller andra tecken.

 

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Mikael63 sade:

Ehh? Hur tänker du då?

Jag menar väl som så att om du ser på det rent juridiskt så får man bränna vilken bok som helst dvs själva "handlandet" syftar på yttrandefriheten och yttrandefrihetslagen. Gillar du inte Sveriges Rikes Lag så kan du ansöka om demonstrationstillstånd och bränna "vår egen" lagbok på offentlig plats. Det finns ingen lag som stoppar en "åsiktsfrihet" och "yttrandefrihet "dvs man får ha vilka åsikter som helst och man får också förverkliga dom på offentlig plats. Förutsatt att man fått demonstrationstillstånd.
Den moraliska biten lägger jag mig inte i över huvud taget och det gör inte lagstiftaren heller. För det mesta... i vart fall.
Det största problemet, som jag antar att din tråd handlar om, är när de två lagarna "lagen om yttrandefrihet" och "lagen om åsiktsfrihet" (som ingår i yttrandefriheten) krockar med rasistlagen.
Sedan vad beträffar "sig heil" och nazistflaggor har jag faktiskt ingen personlig uppfattning om. Det bästa är naturligtvis att bara sopa både Hitler, nazismen och hela den byken under mattan, 80 år gammal som den är. Men det är ju lite känsligt för judarna som fick genomlida det hela.
Vad som är betydligt intressantare är hur alla världens muslimer reagerade på både koranbränningen och turkiska presidentdockan.
Vi står nog inför en tuff framtid rent allmänt till mötes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, elektronikfreak sade:

Det största problemet, som jag antar att din tråd handlar om, är när de två lagarna "lagen om yttrandefrihet" och "lagen om åsiktsfrihet" (som ingår i yttrandefriheten) krockar med rasistlagen.

Nej, det finns beskrivet vad som gäller angående yttrandefrihetsgrundlagen kontra "hets mot folkgrupp".

Jag är mer nyfiken på vad som så att säga krävs för att det ska räknas som hets mot folkgrupp. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...