Gå till innehåll

Kan inte lägga till nytt konto som användare?


Theemperor453
Gå till lösning Löst av Theemperor453,

Recommended Posts

Har en före detta företagsdator som jag uppdaterat från W10 till W11. Efter installationen klagade den på licensen så jag köpte en W11 retail licens som den tog utan att klaga. 

Datorn har en admin profil som loggar in utan lösen som följde med från W10. Nu vill jag lägga till mitt privata Microsoft konto som en alternativ inloggning men stöter på patrull. När jag klickar på lägg till konto får jag upp en ruta om att välja lokala användare och grupper? Vill ju bara logga in med mitt Microsoft privata konto som ett alternativ till admin.

Skärmbild 2023-01-31 190521.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Theemperor453 sade:

Har en före detta företagsdator som jag uppdaterat från W10 till W11. Efter installationen klagade den på licensen så jag köpte en W11 retail licens som den tog utan att klaga. 

Jag tippar på att datorn hade Windows 10 Enterprise då det är en företagsversion. När du uppdaterar till Windows 11 måste det göras med en företagsversion av Windows 11 för att licensen skall gälla. Vanligtvis görs detta av företagets IT-avdelning, antingen interna eller externa.

När du uppdaterar Windows 10 Enterprise utan att ha tillgång till företagsversionen blir det sannolikt Home eller Pro. Då gäller inte licensnyckeln för dessa och du nödgas köpa en licens.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-01-31 at 22:45, X-Men sade:

Jag tippar på att datorn hade Windows 10 Enterprise då det är en företagsversion. När du uppdaterar till Windows 11 måste det göras med en företagsversion av Windows 11 för att licensen skall gälla. Vanligtvis görs detta av företagets IT-avdelning, antingen interna eller externa.

När du uppdaterar Windows 10 Enterprise utan att ha tillgång till företagsversionen blir det sannolikt Home eller Pro. Då gäller inte licensnyckeln för dessa och du nödgas köpa en licens.

Det stämmer versionen den hade W10 Enterprise och licensnyckeln jag köpte var W11 pro. Även om det är olika version så verkar den ha godtagit W11 licensen jag köpte för 185kr. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-01-31 at 19:42, Cecilia sade:

Välkommen till forumet!

Pröva här i stället:

Appen Inställningar - Konton - Din information
Logga in med ett Microsoft-konto i stället

Jag får inte upp det alternativet? Klickar jag på hantera mitt konto och jag loggar in på mitt privata Outlook konto så händer inget med själva inloggningen. 

Skärmbild 2023-02-04 151445.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Theemperor453 sade:

Vad händer om jag gör någon sorts total återställning av W11 och ber den radera alla tidigare inloggningar och inställningar? 😠

Gör du en ominstallation (nyinstallation) tar du bort allt du redan har. Du får börja om från början och kommer inte att ha några problem med att skapa konton. Om du ger dig på det, se till att ha tillgång till alla drivrutiner.
Problemet med att skapa nytt konto kanske kan ha en koppling till att datorn är installerad av en IT-avdelning och företagslicens. De kan ha spärrat för användaren att skapa nytt konto.

Har du testat att lägga till ett konto via Kontrollpanelen istället för att gå via Inställningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Theemperor453 sade:

Jag får inte upp det alternativet? Klickar jag på hantera mitt konto och jag loggar in på mitt privata Outlook konto så händer inget med själva inloggningen. 

Skärmbild 2023-02-04 151445.jpg

Enligt din bild så är redan ett Microsoftkonto kopplat till kontot, det står ju mejladressen uppe till vänster. Pröva med att lägga till den nödvändiga informationen.

Eller menar du att du vill skapa en användare (nytt konto)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Cecilia sade:

Enligt din bild så är redan ett Microsoftkonto kopplat till kontot, det står ju mejladressen uppe till vänster. Pröva med att lägga till den nödvändiga informationen.

Eller menar du att du vill skapa en användare (nytt konto)?

Det kontot som är i nagt är it supporten fejk konto ungefär dennadatorärtrasig@outlook.com dom vill inte ge mig lösenordet såklart. 

Jag vill bara lägga till mitt eget privata konto som ytterligare en användare. Deras admin konto får gärna ligga kvar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
3 timmar sedan, X-Men sade:

Gör du en ominstallation (nyinstallation) tar du bort allt du redan har. Du får börja om från början och kommer inte att ha några problem med att skapa konton. Om du ger dig på det, se till att ha tillgång till alla drivrutiner.
Problemet med att skapa nytt konto kanske kan ha en koppling till att datorn är installerad av en IT-avdelning och företagslicens. De kan ha spärrat för användaren att skapa nytt konto.

Har du testat att lägga till ett konto via Kontrollpanelen istället för att gå via Inställningar?

Kontrollpanelen fungerade inte men jag hittade en lösning på youtube:

Windows+R öppnar kontrollpanelen 

Controll userpasswords2

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...