Gå till innehåll

Virtuell maskin med Windows 11 bootar bara om det sitter ett fysiskt USB-minne i värdens port


Gå till lösning Löst av Mikael63,

Recommended Posts

Lite knepigt detta... (dessutom känns det som jag redan skrivit ett sånt här inlägg någonstans?)

Jag följde @X-Mens guide, här på forumet, hur man skapar ett USB-minne med Rufus (när hårdvarustöd egentligen saknas). Det fungerade bra och jag kunde testa USB-minnet i testdatorn för att se att den startade vilket den gjorde men jag installerade inte där.

(så fick jag en tanke att av USB-minnet skapa en diskavbild och använda den avbilden när jag gick vidare för att installera Windows 11 virtuellt, men det funkade inte)

Med USB,t isatt i min Linuxdator kunde jag starta upp en virtuell maskin och installera Windows 11 på den virtuella disken. Det gick bra men när jag tar bort USB,t och ska starta upp med enbart (den virtuella) Windows 11 går det inte. Finns inget boot-bart media. Så testade jag diverse med Rescatux men det hjälpte inte. Tänkte då att jag skulle installera Linux Mint "som dual-boot" och låta dess grub-meny välja in W11 men när jag kommit in i installationen så står där att det inte finns något annat operativsystem på disken.

Tänkte då att jag nog sabbat allt med Rescatux och tänkte börja om. Med USB,t åter på plats så bootar Windows 11. Alltså den installerade Win 11, inte installationen?

Någon som har en tanke hur man kan få till en start utan USB,t?

Nu behöver jag inte kunna starta/använda Windows 11, och även om jag behövde det skulle jag kunna leva med att ha USB,t på plats, men jag vill veta varför och hur man ska göra :rolleyes:

Tillägg: Eller...

Det är nog på USB,t maskinen startar upp och det är där man får dessa val:

image.png.8c3409cb34da991d78744993ad7dd085.png

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer en vild teori om vad som kan vara problemet. Jag utgår från att du använder något sorts program för Linux, som kanske inte finns för Windows. Om jag läser ditt inlägg korrekt är det i Linux du skapat en virtuell maskin.

Min vilda teori är att din virtuella maskin inte får med startdelen som finns på USB-minnet. Om du granskar USB-minnet, som är skapat av Rufus, kan du se att det finns en dold partition, en mycket liten sådan, som innehåller stöd för start av Windowsinstallationen för moderkort/dator som saknar hårdvarustödet.

För en Windowsinstallation på en disk skapas sannolikt alla nödvändiga startsektorer för Windows. I en virtuell maskin kan inte dessa startsektorer skapas på den fysiska disken där de skapas när man inte installerar Windows virtuellt. Den virtuella maskinen behöver den lilla partitionen som finns på USB-minnet för att få tillgång till de nödvändiga startsektorerna, fysiskt. 

Sannolikt är detta inte nödvändigt i en dator som stöder hårdvarukraven då installationen inte kringgår de begränsningar som krävs för att få installationen att fungera. 

Återigen, det är en vild teori som baseras på det faktum att Rufus skapar en dedikerad partition på USB-minnet som används när installationen sker med det format som Rufus skapat USB-minnet för.

Redigerad av X-Men
Rättstavning
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det verkar så.. Disk 0 är USB,t

image.png.ca83b647c34efd5812b466d27c7f5ced.png

men alla andra OS som jag har skapat virtuella maskiner av har ju fått med sig det som behövs för att starta?

Om jag kör startreparation får jag

image.png.4dfd3b49547e5ec91b54451aed7b79dd.png

Kollar jag loggen finns inga felkoder, "systemet startade korrekt"

Jag testar att installera om...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag tid över i morgon, söndag, skall jag testa att installera Windows 11 virtuellt på den datorn jag använt för att se hur jag skall göra för att få Windows 11 installerad med hjälp av Rufus. Datorn som inte klarar hårdvarukraven för Windows 11. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på en sak.

När jag använder VMPlayer och VirtualBox använder jag alltid en ISO-fil för att skapa en virtuell maskin. Har du testat att skapa en ISO-fil av USB-minnet och använda den vid skapandet av en virtuell maskin? Skapa en ISO-fil kanske kan göras med ett program för bränning av optiska skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
11 timmar sedan, X-Men sade:

Kom på en sak.

När jag använder VMPlayer och VirtualBox använder jag alltid en ISO-fil för att skapa en virtuell maskin. Har du testat att skapa en ISO-fil av USB-minnet och använda den vid skapandet av en virtuell maskin? Skapa en ISO-fil kanske kan göras med ett program för bränning av optiska skivor.

Ja

15 timmar sedan, Mikael63 sade:

(så fick jag en tanke att av USB-minnet skapa en diskavbild och använda den avbilden när jag gick vidare för att installera Windows 11 virtuellt, men det funkade inte)

Jag har räknat ut varför det blir som det blir.. För att kunna starta upp första gången var jag tvungen att ange USB,t som en disk, inte som normalt en cd/dvd. Dessutom som första disk. Så den virtuella maskinen startar upp på den disken och installerar Windows 11 på den andra disken, lägger UEFI, på den första disken. Som ju är USB,t.

Jag ser det som ett tecken, ett illavarslande omen. :rolleyes:

Redigerad av Mikael63
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde igång innan jag såg lösningen. WMPlayer vill inte kännas av USB-minnet som installationsmedia. Jag tänkte se om jag kan installera något litet program som kan "mounta" minnet som en optisk enhet. Nu när jag ser att du löst det lägger jag ner vidare testning.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...