Gå till innehåll

Försöker installera Windows 10 men blir Windows 7


Stiffis
Gå till lösning Löst av Stiffis,

Recommended Posts

Hej!

Jag försöker att installera Windows 10 på en dator men det går bara att installera Windows 7.

Jag har en Dell Latitude 7480 med Windows 10 Pro, har laddat ned senaste utgåvan av Windows 10 via Media Creation Tool och skapat installations mediat på ett USB minne.

När jag sedan skall installera Windows via USB på en Lenovo Thinkpad T570 kan jag bara installera Windows 7.

Har provat på min Dell också, samma visa Windows 7!

Har provat med Rufus också, samma visa igen!

Någon som har ett tips?

 

Med vänlig hälsning - Jörgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Stiffis sade:

Hej!

Jag försöker att installera Windows 10 på en dator men det går bara att installera Windows 7.

Jag har en Dell Latitude 7480 med Windows 10 Pro, har laddat ned senaste utgåvan av Windows 10 via Media Creation Tool och skapat installations mediat på ett USB minne.

När jag sedan skall installera Windows via USB på en Lenovo Thinkpad T570 kan jag bara installera Windows 7.

Har provat på min Dell också, samma visa Windows 7!

Har provat med Rufus också, samma visa igen!

Någon som har ett tips?

 

Med vänlig hälsning - Jörgen.

Hej Jörgen,

När jag läser om dina problem får jag en känsla av att du inte startar korrekt från USB-minnet utan kommer till datorns återställningsfunktion istället.
Märkesdatorer har vanligtvis en partition på disken i datorn som kan användas för att återställa datorn i det skick den var i när den köptes. 
Du måste säkerställa att installationen startar från USB-minnet och inte återställningspartitionen.

Har du provat att starta upp från USB-minnet medan datorn är startad i Windows 7?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bra att det löste sig. 
Varför använder du inte datorernas återställningsfunktion istället för att hämta Windows 10 från nätet?
Genom att använda datorns återställningsfunktion får du med alla drivrutiner till hårdvaran.

Att hämta Windows 10 som ISO-fil går utmärkt att göra på Microsofts hemsida:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10ISO

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...