Gå till innehåll

Gamla arbetskonton ligger kvar och skräpar


Thord

Recommended Posts

Jag har nu ett problem med konton som egentligen är ett Microsoftproblem och inte enbart för Windows 11. På den dator som kraschade för mig som har Windows 10 hade jag två företagskonton på Office 365 som det hette då. Jag har nu slutat att arbeta för dessa företag och har tagit bort kontona. Trodde jag i alla fall. Ett av kontona dyker upp när jag vill logga in på mitt privata Microsoft 365 oavsett dator. När jag då försöker ändra till mitt inlogg så får jag bara ett meddelande om att e-postadressen jag vill logga in med inte finns. Och datorn med W11 har jag aldrig kört något av företagskontona så jag begriper inte varifrån "jobb" kontot ploppar upp ifrån så jag kan städa bort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att du använt din jobbdator vid något tillfälle för privat bruk eller använt din privata dator vid något tillfälle för jobbet. På så sätt har du fått en koppling mellan företagets konto och ditt privata.

Att få bort denna koppling kan vara något knölig. Jag har hjälpt till i några liknande fall och det har varit ett styvt jobb att lösa. 
Du behöver avinstallera alla typer av Office från datorn för att få bort kopplingen mellan konton. Det spelar ingen roll om du inte känner till om Office varit installerad eller ej med en annan version än 365. Det kan finnas kopplingar till andra versioner och äldre versioner.

Jag föreslår att du hämtar avinstallationsprogrammet för Office hos Microsoft. Länk får du nedan. Markera att du vill avinstallera alla Officeversioner. Det är mycket viktigt att du gör det. Börja först med att avinstallera Office 365 som du har idag via Kontrollpanelen. 
Starta om datorn och först då kör du programmet för avinstallation. 
När avinstallationen är klar startar du om datorn och kör avinstallationen igen.

Nu kommer ett förslag som generellt inte föreslås men i ditt fall föreslår jag det ändå. Hämta och kör CCleaner och rensa såväl filer som register.

När det är klart kör du avinstalleringen igen, startar om datorn och därefter kör CCleaner på nytt. Åter en omstart.

Nu kan du installera Office 365 och se om kopplingen är borta. Är den inte det får du börja om på nytt.
En dator som jag gjorde detta på krävde 6 omgångar innan kopplingen var borta.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...