Gå till innehåll

OneDrives ändring av ikoner biter sig fast


Mikael63
Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

Forumkategori oklart men det är i Windows 10 detta sker.

Efter att under lång tid ha vägrat att installera OneDrive, alltså "appen" i datorn, gjorde jag det ändå eftersom då IT menade att den var lite bättre nu än tidigare.
Fungerade väl som tänkt men när jag kopierade filer från den lokala mappen fick jag något "Windowsmeddelande" angående att jag kopierade onlinefiler(?)

Senare såg jag att lokala filer, eller egentligen filer på en nätverksresurs fått annat utseende:

image.png.b5e87d3303d6bfd0f03aa0cbf489c370.png

Det lilla molnet ska betyda att filen endast finns online, vilket ju inte stämmer. Nåväl, jag avinstallerade "appen" OneDrive i hopp om att ikonerna skulle återställas - men icke!

Tilläggas bör att det endast är i Total Commander jag ser dessa (därav funderingen på forumkategori), i Utforskaren visas inte det lilla molnet.

Primärt vill jag slippa se det lilla molnet. Omstart av dator är gjord.

Sekundärt varför det visas(visades) så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Molnet kallas för en "overlay" till ikonen. OneDrive lägger dit sådana för att man ska veta synkroniseringsstatus för filerna.

Kolla om https://ghisler.ch/board/viewtopic.php?p=427168&hilit=overlay hjälper något, jag kan för lite om Total Commander för att avgöra det men det står i alla fall hur man stänger av visning av alla "overlay".

På sidan https://ghisler.ch/board/viewtopic.php?p=421096&hilit=overlay står det också om "overlay".

Tillägg:
Är datorn omstartad?

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Cecilia sade:

Det är kanske dags för dig att fråga i det forumet?

Japp har gjort det men kom nyss på lösningen själv. Eller kanske inte lösningen på problemet men en metod att få bort den "overlayen". Ändra attribut - datum på filerna ;)

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...