Gå till innehåll

Datoranvändning ala 90-tal


_.M

Recommended Posts

Jag hittade ett program som heter 86Box som låter en emulera gamla retro-datorer och kringliggande hårdavara som ljudkort, disketter osv. Och det var något av det roligaste jag gjort på länge. Skapade en 386:a som jag installerade DOS och Visual Basic for DOS på.

Jag har nu under de senaste timmarna roat mig med att köra en 486:a och OS/2 Warp 3. Trots att OS/2 och "moderna" versioner av Windows båda började som ett och samma projekt, så tog dom två ganska olika vägar gällande hur man använder sin dator. Ja, fönster, mappar och ikoner är ju i stort sett samma men till exempel så i OS/2 när man öppnar hårddisken så får man upp ett fönster med en trädstruktur och först när man dubbelklickar på en mapp så får man upp ett fönster med traditionell ikon vy. Och när jag tänker efter så är ju det faktiskt inte helt orimligt då det är ganska sällan man vill komma åt filer som ligger direkt på c-disken. Ens filer brukar ju ligga i mappar trots allt, som man enkelt kommer åt genom träd vyn.

Att man skapar nya filer och så genom att dra en "mall" från en speciell mapp dit man vill ha sin fil och sen dubbelklickar på den för att öppna det associerade programmet känns lite baklänges, men samtidigt så förstår jag att dom tänkte att öppna ett program utan att ha en fil att jobba med verkar konstigt. Men samtidigt så kan man öppna programmen utan att ha en fil, så det fungerar precis som idag ändå.

Men överlag så gillar jag OS/2 Warp 3, nostalgist och modernt på samma gång. Det fanns helt klart bra ideer, en del som jag mycket väl tycker kunde fått vidareutvecklats tills idag.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Var det DOS-basic som hade ett demospel där man kastade exploderande bananer på en gorilla?
Man var lättroad på den tiden ...

Och till OS2 fick man med (?köpa billigt?) något slags Lotus-office där jag la ner X timmar för att träna tal-tolken så att man skulle kunna diktera texter. Bara för att inse att man tydligen talar extremt otydlig engelska. Det var mest framtiden som var bättre förr i tiden ...

Redigerad av MH_
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, MH_ sade:

Var det DOS-basic som hade ett demospel där man kastade exploderande bananer på en gorilla?
Man var lättroad på den tiden

Ja! gorilla.bas har jag för mig..jag har filerna nånstans...

OS2 användes ungefär som grub, gav en meny med val att starta antingen DOS på en partition som inte fick vara större än 512 MB eller Windows 3.11 på en större partition.

Detta i en kommunal verksamhet, när det begav sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, _.M sade:

detta ihållande diskett bytandet. Vem sjutton anade att Visual Basic för DOS kräver 7-disketter?

Då borde det bli diskett #6 som ger CRC-error... :rolleyes:

Av Windows 11 disketter var det oftast diskett #10 som krånglade och det oavsett vilken uppsättning med disketter som användes...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

image.thumb.jpeg.8a7f21907e7e36736958c6bb7a2b2fd4.jpeg

Prissänkt hela 8000 kronor!

Ett komplett paket med skärm, tangentbord, högtalare med subbas, mus och mikrofon.
32MB interminne var stort på den tiden!
En disk på hela 4,2GB. Jag minns när jag bytte från en 286:a till en Pentium. 
Hade en hårddisk på hela 32MB och fick 64MB internminne!

Det var tider det!

Butiken som har annonsen i bilden finns inte längre.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 hours ago, MH_ said:

Hmm. Var det DOS-basic som hade ett demospel där man kastade exploderande bananer på en gorilla?
Man var lättroad på den tiden ...

Fast det var QBasic, Visual Basic är en basic där du gör program med fönster och grejjer. Fast för DOS. Inte Windows.

Exploring Visual Basic 1.0 for MS-DOS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 hours ago, X-Men said:

image.thumb.jpeg.8a7f21907e7e36736958c6bb7a2b2fd4.jpeg

Prissänkt hela 8000 kronor!

Ett komplett paket med skärm, tangentbord, högtalare med subbas, mus och mikrofon.
32MB interminne var stort på den tiden!
En disk på hela 4,2GB. Jag minns när jag bytte från en 286:a till en Pentium. 
Hade en hårddisk på hela 32MB och fick 64MB internminne!

Det var tider det!

Butiken som har annonsen i bilden finns inte längre.

Vet du ungefär vilket år denna annons publicerades? Jag hade en Aptiva och känner igen designen. Men inte specarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahhh. nu minns jag nästan. Eller inte.

Måste erkänna att jag aldrig tog mig längre än till demospelen (tror det fans en mask också). Hade inte råd med dator förrän man kunde sommarjobba på fabrik.  Och på universitetskurserna var det något slag pascal(?) som användes i generella programmeringsövningar. Så Qbasic kändes måttligt lockande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, _.M sade:

Vet du ungefär vilket år denna annons publicerades? Jag hade en Aptiva och känner igen designen. Men inte specarna.

Ja, reklambladet gavs ut någon gång 1995 fram till början på 1996. Jag slängde reklambladet förra året. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ägnade helgen åt "retro datotor". Jag skapade en 286:a 12mhz (lite i överkant för prestanda), 1mb ram och 40mb hårddisk. Installerade dos 4 och basic, pascal och c. Sen kodade jag flera program i dessa språk. Lyckades till och med skriva ett litet program i assembler. 12 rader, men det tog ett bra tag att skriva dessa 12 rader.

Sen gick jag vidare till min 486a jag nämnde ovan, felsökte lite jobbiga krascher, slutade med att jag skapade en helt ny 486 dator, denna gång med scsi-cdrom och det löste krascherna. Försökte använda IBM VisualAge utvecklingsprogramvaor för OS/2 men jag tror dom krävde betydligt kraftigare maskiner än vad jag valt att låtsas ha.

Men jag har inte haft så här roligt framför en dator på flera år tror jag. Kändes ju nästan som när man var, 10-12år något sånt igen och började utforska datorerna mer än bara hur man startade sina spel. Men med skillnaden att jag faktiskt förstår engelska, programmering och åtminstone ganska mycket kring DOS.

Men jösses vilket skrutt DOS 4 var. Det går exempelvis inte att flytta en fil från en katalog till en annan. Måste kopiera filen för att sedan radera den.

  • Like 2
  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, _.M sade:

Men jösses vilket skrutt DOS 4 var. Det går exempelvis inte att flytta en fil från en katalog till en annan. Måste kopiera filen för att sedan radera den.

Menå! I DOS använder man ju givetvis XtreeGold. (Nu snackar vi nostalgi!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har ju nästan förträngt hur mycket tid man la ner på att ta sig runt diverse konstiga begränsningar. Det är rätt skönt att vi har kommit till den nivån av användarvänlighet att telefon- och pad generationerna inte behöver ha någon direkt koll på datorer. Vi la ner på tok för mycket tid på att få det att funka. De använder programmen till att göra saker istället (sen kan man naturligtvis diskutera hur meningsfulla de sakerna är).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minutes ago, MH_ said:

Det är rätt skönt att vi har kommit till den nivån av användarvänlighet att telefon- och pad generationerna inte behöver ha någon direkt koll på datorer.

Fast samtidigt så har det kommit rapporter om arbetsgivare som är oroliga att telefon- och padgenerationerna inte har den datavana som krävs för att arbeta med it. Så lite dubbeleggat är det nog.

51 minutes ago, Mikael63 said:

Menå! I DOS använder man ju givetvis XtreeGold. (Nu snackar vi nostalgi!)

Pfffthh! Vad är det där för amatörprogram! Riktiga datanördar använder Norton Commander!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...