Gå till innehåll

Permanenta återställningsnyckeln i datorn


Hans Peter
Gå till lösning Löst av X-Men,

Recommended Posts

Har det varit så här ända sen du aktiverade BitLocker eller har det kommit senare?
I det andra fallet: Något samband med något som du gjorde med datorn?

På den engelska sidan https://learn.microsoft.com/en-us/windows/security/information-protection/bitlocker/bitlocker-recovery-guide-plan finns en del om vad som kan få begäran att dyka upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Cecilia!

Datorn vägrade plötsligt att starta i förra veckan.  DELL-supporten engagerade då InfoCare som skickade en tekniker som kom igår och bytte moderkortet. Därefter var allt frid och fröjd.  Ända tills jag i morse startade datorn igen och den där skylten dök upp. 

Jag lyckades då med ledning av uppgifterna på den hitta Återställningsnyckeln och fick igång datorn.  Ett prov och en ny ONOFF slutade på samma sätt.  Vid förfrågan hos InfoCare fick jag veta att ärendet var avslutat för deras del och att jag behövde öppna ett nytt hos DELL-supporten.  Innan jag gör det tänkte jag dock först kolla här i forumet om någon hade en snabbare idé till lösning.  

Texten du har bett mig läsa är dock väldigt omfattande och närmast överkurs för mig. Jag vågar därför inte dra några slutsater av den.  Så då  återstår det väl att öppna ett nytt ärende hos DELL och få besök av en tekniker från InfoCare.

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att du vet vad som utlöste det här (moderkortsbyte) och då spelar inte sidan som jag länkade till någon större roll. Men jag fick uppfattningen att begäran om nyckeln bara skulle komma en gång efter t ex moderkortsbyte. Har du startat om datorn några gånger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inaktivera Bitlocker och starta om datorn.
Stäng därefter av datorn.

Starta datorn och aktivera Bitlocker på nytt. Spara nyckeln.
Starta om datorn och stäng sedan av den.

Starta på nytt för att se om det nya moderkortet accepterar Bitlockernyckeln utan att du behöver ange den igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, X-Men , för tipset.

Det var både bra och dåligt. Kravet att skriva in Återställningsnyckeln har försvunnit. 😃 Men så har också möjligheten att återgå till Bitlocker.  😡

Istället får jag detta

1285979298_Skrmbild2023-03-15233803.jpg.371975cc963908dcfbb355bb0464fc94.jpg

Där hittar jag

1165369969_Skrmbild2023-03-15233904.jpg.70c1244bdfb320bc00b1f5a26cf70290.jpg

När jag kom dit stod den på Av. Jag ställde den på och startade om datorn som det var påbjudet. Men inget synligt händer och varningen står kvar.

Något fungerande förslag till åtgärd skulle jag behöva!

/hans peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen X-Men!

BIOS är väl det sista som jag vågar ge mig på.  Jag har visserligen på nätet hittat en bra beskrivning från DELL om hur man aktiverar TPM i Inspiron-datorer, men när jag kommer dit ser det inte exakt ut som det står. Och där fegar jag ur och bestämmer mig för att i fortsättningen helt avstå från BitLocker.  Den funktionen  etablerades dessutom först i WIN 10 , dvs. fanns inte i tidigare versioner (i varje fall inte i den formen).  Trusted Platform Moldule 2.0 finns i min Enhetshanterare. Jag kan inte bedöma hur viktig den är, men tar risken att vara utan.

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
33 minuter sedan, Hans Peter sade:

Hej igen X-Men!

BIOS är väl det sista som jag vågar ge mig på.  Jag har visserligen på nätet hittat en bra beskrivning från DELL om hur man aktiverar TPM i Inspiron-datorer, men när jag kommer dit ser det inte exakt ut som det står. Och där fegar jag ur och bestämmer mig för att i fortsättningen helt avstå från BitLocker.  Den funktionen  etablerades dessutom först i WIN 10 , dvs. fanns inte i tidigare versioner (i varje fall inte i den formen).  Trusted Platform Moldule 2.0 finns i min Enhetshanterare. Jag kan inte bedöma hur viktig den är, men tar risken att vara utan.

/hans peter

Hej,

Bitlocker finns så långt tillbaka som till Windows Vista. Med andra ord tillkom inte Bitlocker med Windows 10. Bitlocker finns inte i Windowsversioner som är Home. Bitlocker finns i Pro-, Business-, Ultimate- och Enterprise-versioner av Windows, från Vista och framåt. 
Bitlocker är inte nödvändigt för hemmabruk. Det är mer en säkerhetsfunktion om man har med sig datorn överallt där man befinner sig. Företag ser gärna att Bitlocker är aktiverat på anställdas datorer. Det handlar om att skydda företagets information från att komma på villovägar. 
 

Bitlocker använder jag bara på min bärbara dator som jag tar med mig när jag reser. Mina stationära datorer är inte Bitlocker aktiverat trots att jag använder Pro-versionen.

TPM verkar vara aktiverad eftersom du ser den i Enhetshanteraren. Säker start (Safe boot) skall också vara aktiverad för Bitlocker. TPM behövs inte för att köra Bitlocker. TPM finns inte i alla datorer som är av äldre modell, t.ex. om vi går tillbaka när Windows Vista kom.

BIOS är egentligen inte särskilt svårt eller farligt att starta. En felinställning i BIOS går lätt att åtgärda utan att Windowsinstallationen tar skada.

Redigerad av X-Men
Lade till Ultimate
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, X-Man, det var ju intressant. Eftersom jag har/hade BitLocker har jag då en pro-version av Win 11?  Fast det står så här?

image.png.a5e6f7d154d18ee8067931d5a4375920.png

F.ö. jättetack för all övrig information. Nu tänker jag med lugnt samvete avstå från BitLocker på min hemmamaskin (och slipper gräva i BIOS) !

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, Hans Peter sade:

BIOS är väl det sista som jag vågar ge mig på.  Jag har visserligen på nätet hittat en bra beskrivning från DELL om hur man aktiverar TPM i Inspiron-datorer, men när jag kommer dit ser det inte exakt ut som det står.

Du kan ju alltid ta foton på hur det ser ut i BIOS för att få råd här i formet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
2 timmar sedan, Hans Peter sade:

Tack, X-Man, det var ju intressant. Eftersom jag har/hade BitLocker har jag då en pro-version av Win 11?  Fast det står så här?

F.ö. jättetack för all övrig information. Nu tänker jag med lugnt samvete avstå från BitLocker på min hemmamaskin (och slipper gräva i BIOS) !

/hans peter

Windows 11 Home har en enklare variant av Bitlocker som Microsoft kallar Enhetskryptering. Jämfört med Bitlocker skiljer den sig men fungerar som en sorts säkerhet med kryptering.

Bitlocker krypterar hela disken medan Enhetskryptering krypterar vissa filer och mappar. 
Du har Windows 11 Home och har Enhetskryptering som möjlighet. Du får, precis som med Bitlocker, en återställningsnyckel och Microsoft har valt att hantera namnet som Bitlocker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Komplettering:

Jag fick av Microsoft veta att min maskin varken har BitLockerr eller Enhetskryptering eftersom de inte finns med i Inställningar. Att jag har haft BitLocker kunde bero på:

"När det gäller Bitlocker finns det ett stort problem med Dell-datorer och bärbara datorer, om Windows 10 Home är installerat på grund av enhetsbilden de använder för att ladda systemet på fabriken, kan Bitlocker aktiveras på Home Edition, även om det inte är tänkt att existera, men Bitlocker-tangenten sparas aldrig, Och många har tappat all sin data eftersom det inte finns någon nyckel för att dekryptera dyket."

Det köper jag och stänger därmed denna tråd för min del.

/hans peter

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...