Gå till innehåll

Skärmbild UEFI-BIOS? Skärmbild Legacy BIOS?


Recommended Posts

Skärmbild UEFI-BIOS? Skärmbild Legacy BIOS?

Jag var inne i UEFI-BIOS på en Stationär dator och provade för första gången att göra en skärmbild av UEFI-BIOS, genom att trycka på F12 tangenten. På detta vis så sparades det en bild av skärmen till ett FAT32 formaterat usb minne.

Bilden sparades tyvärr i BMP format och blev stor, cirka 2,3 MB. Jag sparade då om den till JPG format med Windowsprogrammet Paint och nu blev bilden betydligt mindre 0,124 MB. Så nu är bilden lagom stor att lägga upp här på forumet tycker jag.

 

Hur gör man om man har en gammal dator, som har Legacy-BIOS och vill ta en skärmbild av BIOS?

Tar man då en bild av BIOS med en mobiltelefon, eller finns det något smidigare och lättare sätt?

Heter det i en gammal dator Legacy-BIOS?

 

Jag har själv bara gamla Stationära datorer med Legacy-BIOS om det nu heter det.

How To Take A Screenshot in Motherboard BIOS - YouTube

How to Take a Screenshot in UEFI BIOS (wsldp.com)

How To Screenshot UEFI BIOS [Complete Guide] - Truegossiper

UEFI BIOS Screenshots? - CPUs, Motherboards, and Memory - Linus Tech Tips

230707152512.thumb.jpg.d700250f4ec188a5de3192312ca9f4a7.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS heter det i båda fallen. Man använder idag ordet "Legacy" för att skilja på den BIOS-variant som härskat i många år med den mer moderna varianten som går under namnet UEFI. Mer om UEFI kan du läsa om här:

https://en.wikipedia.org/wiki/UEFI

Som det står på Wiki tillkom UEFI p.g.a. de begränsningar som allt oftare uppkom i BIOS i och med utvecklingen av datorer.
Jag har aldrig sett någon funktion i BIOS (Legacy) där man kan ta en skärmbild. Det är bara i UEFI som jag sett detta.

När jag har haft behov av att få en bild av hur BIOS ser ut har jag använt mig av kamera. Det kanske finns en mjukvara som man kan installera som visar BIOS. Något jag inte känner till men det kanske finns.

För min del går det bra att omnämna BIOS som "Legacy BIOS" när denna äldre variant av BIOS omnämns. UEFI är något jag använder för att betona att det är den nyare varianten som avses. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack X-Men för de bra svaren på mina frågor.

UEFI-BIOS på bilden som jag infogade i mitt första inlägg är daterat 2011-12-27 om jag vänder på siffrorna.

Var det runt 2012 som det blev vanligt att nya moderkort till datorer hade UEFI-BIOS?

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Vinterfiskaren sade:

Tack X-Men för de bra svaren på mina frågor.

UEFI-BIOS på bilden som jag infogade i mitt första inlägg är daterat 2011-12-27 om jag vänder på siffrorna.

Var det runt 2012 som det blev vanligt att nya moderkort till datorer hade UEFI-BIOS?

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

BIOS-versionen på din bild är sannolikt inte den första versionen för det moderkortet. Generation 2 av Intels Core-processorer lanserades i januari 2011. Moderkortet har således troligtvis utvecklats under året 2010. Därmed finns den första BIOS-version kanske att hitta i november/december 2010. 
Intel visade upp det första moderkortet med UEFI år 2001. År 2005 blev det mer kommersiellt med moderkort som har UEFI. Men som du redan antagit är det först runt 2011/2012 som UEFI mer eller mindre tagit över och Legacy BIOS-baserade moderkort förpassats till historien. En eftersläpning av redan tillverkade moderkort gjorde att BIOS-baserade moderkort kunde köpas fram till årskiftet 2012/2013. Efter det är det sannolikt ingen som tillverkat nya modeller av moderkort som har Legacy-BIOS. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...

Det verkar som HP EliteDesk 800 G2 SFF med BIOS version N01 Ver. 02.58 2022-07-28, saknar funktionen att ta en skärmbild av BIOS när man är i BIOS.

Datorn har UEFI BIOS men jag misslyckas med att ta en skärmbild av datorns BIOS när jag var i BIOS.

Skärmbilden av datorns BIOS ska ju sparas till ett FAT32 formaterat USB minne.

Jag funderar nu om det kanske finns ett antal olika datormärken som har UEFI BIOS men som saknar möjligheten att ta en skärmbild av BIOS när man är i BIOS?

Som sagts tidigare så kan man ju fotografera BIOS med en mobiltelefon.

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...