Gå till innehåll

Utforskaren vs Diskhantering


ChristerE
Gå till lösning Löst av X-Men,

Recommended Posts

Tråden är en fortsättning från en fråga som är OT i en annan tråd.
 

On 2023-07-14 at 09:40, X-Men sade:
On 2023-07-14 at 01:41, ChristerE sade:

Och jag tipsade om ett Youtubeklipp som förklarar och visar att partitioner inte alltid har så mycket ledigt utrymme som Diskhanteraren visar.

För att se hur mycket ledigt utrymme som finns på en disk kan man använda Utforskaren. Även den finns i Windows.

On 2023-07-14 at 14:07, ChristerE sade:
On 2023-07-14 at 09:40, X-Men sade:

För att se hur mycket ledigt utrymme som finns på en disk kan man använda Utforskaren. Även den finns i Windows.

Så i Utforskaren kan man se hur mycket ledigt det faktiskt är i partitioner där det i Diskhantering felaktigt anges 100 % ledigt (se mitt förra inlägg)? Hur gör man för att se det?

On 2023-07-14 at 14:57, X-Men sade:

Ämnet är OT. En ny tråd är lämplig.

 

Så min fråga är hur man i Utforskaren kan se hur mycket utrymme som faktiskt används i partitioner som Diskhantering anger är 100 % lediga?

image.jpeg.5f25d7e056b1335968d67a398d4950fc.jpeg

 

(Frågan avser inte specifikt Windows 10, men jag ser inget forum utan Windowsversion så det får bli 10:an där tråden finns som den här frågan kommer från.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, ChristerE sade:

Så min fråga är hur man i Utforskaren kan se hur mycket utrymme som faktiskt används i partitioner som Diskhantering anger är 100 % lediga?

image.jpeg.5f25d7e056b1335968d67a398d4950fc.jpeg

 

(Frågan avser inte specifikt Windows 10, men jag ser inget forum utan Windowsversion så det får bli 10:an där tråden finns som den här frågan kommer från.)

Stämmer! Frågan avser inte specifikt Windows 10 eftersom det fungerar även i Windows 11. Eftersom det fungerar i W10/W11 utgår jag från att det även fungerar i tidigare versioner, t.ex. från och med Windows 7. Inget jag testat och ser inget skäl till att testa eftersom alla versioner före W10/W11 kan anses förlegade.

Först, skälet till att Diskhanteraren anger att de dolda partitionerna i princip är oanvända beror på att de är just dolda. Om något inte "finns" kan det inte heller finnas något som fyller på. 
Sedan kan man fråga sig varför man vill kunna se de dolda partitionerna i Utforskaren. De är dolda för att de inte skall röras vid. De dolda partitionerna innehåller viktiga funktioner för Windows-systemet. Att dölja dem är ett effektivt sätt att hålla "klåfingriga personer" borta från dem så de inte sänker Windows-systemet och därmed orsakar en systemkrasch.
Det här är också något som tas upp i de videolänkar som TS har lagt in i den tidigare tråden, som blev OT i samband med detta och denna fråga om hur jag kan se de dolda partitionerna i Utforskaren. Det går nämligen, på ett enkelt sätt, att få fram de dolda partitionerna (de två som visas i bilden ovan) i Utforskaren och därmed också se hur mycket som faktiskt är ledigt. Det går också att till viss del se vilka filer och mappar som finns i de dolda partitionerna via Utforskaren.

Inget tredjepartsprogram krävs och inget som jag installerat för att visa hur man gör. Mer om detta i nästa inlägg. Jag använder detta inlägg för att förklara varför de dolda partitionerna visas som "tomma" i Diskhanteraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

För att kunna se de dolda partitionerna i Utforskaren i Windows krävs inte mycket. Den minsta, som även är den första partitionen i bilden i förra inlägget, är enklast. Jag kommer att använda mig av bilder från min dator med Legacy-BIOS som exempel. För en UEFI-baserad dator med disk som är GPT-formaterad har jag inte testat detta på ännu. Det första steget med den lilla partitionen går inte att göra i UEFI/GPT som i BIOS/MBR. 

1. Öppna Diskhanteraren.
2. Markera den lilla partitionen, högerklicka och i menyn välj "Ändra enhetsbeteckningar och sökväg..."
3. Eftersom partitionen inte har en enhetsbokstav, välj "Lägg till".
4. I menyn väljer man en lämplig ledig enhetsbokstav. Jag valde bokstaven "Y"
5. Bekräfta ändringen så den sparas.
6. Starta Kommandotolken och kör i Administratörsläget.

image.jpeg.273dbada9908deadc584264c64d8d98c.jpeg

7. Starta funktionen "Diskpart" genom att skriva   diskpart  och tryck på Returknappen/Enterknappen på tangentbordet.


image.jpeg.638fd5d46f2946a315f37a61a9ab529d.jpeg


8. Skriv   List disk  för att få fram korrekt disk om fler diskar är installerade i datorn. Jag använder min huvuddator för att skapa bilderna ovan. 


image.jpeg.ac472520cb74311672a5a1cf09a2c295.jpeg

9. Nu är det viktigt att välja rätt disk, om fler än en disk är installerad. Jag har valt disk 5 då den är min Windows 11-disk. 
Skriv således select disk      och sedan det nummer på disken som den har i punkt 8.

image.jpeg.d5b3e383b0de86fcbd75bd5e29c5ee26.jpeg

10. Skriv    list partition     för att visa alla partitioner. I bilden ovan visas alla partitioner och det är partition 4 som blir aktuell för att kunna visa hur det blir i Windows 10 med BIOS, som slutbilderna kommer att visa.
 

image.jpeg.ddeee7bfef8db9b4417d9bb7ce6b90e2.jpeg

11. Skriv    select partition    och det nummer som avses. I detta fallet ör det partition 4.


image.jpeg.0f50e570a08e909801bf9ca6eba1ed95.jpeg

12. Skriv assign letter=      och den enhetsbokstav som önskas. I bilden ovan har jag valt bokstaven z.

13. Skriv Exit och tryck på Retur/Enterknappen för att lämna Diskpart.

14. Skriv Exit igen för att lämna Kommandotolken.

15. Öppna Utforskaren. Ändra inställningarna till att visa dolda objekt.

16. Öppna Avancerade inställningar i Utforskaren och ändra så att alla systemfiler visas.

image.thumb.jpeg.5f5b73c5d2cd376006766e4f97de96eb.jpeg

17. Nu visas alla dolda partitioner i Utforskaren, som bilden ovan visar.

 

image.thumb.jpeg.3b2e7319186cdb920f9a336489f37d1c.jpeg

18.Bilden ovan visar en tydligare bild av samtliga partitioner som även syns i Diskhanteraren. I Utforskaren syns det också, med all tydlighet, hur mycket av utrymmet i de dolda partitionerna som upptas.
 

image.jpeg.294c2656bf3d2111ae256f26e8c85d9b.jpeg

19. Bilden ovan visar innehåller i den dolda partitionen på 50MB och det i Utforskaren.

 

image.jpeg.fb131039881ea8c2a0aee8e6254e0a72.jpeg

20. Slutligen, bilden ovan visar innehållet i den 523MB stora (lilla) dolda partitionen, även detta i Utforskaren.

21. Allt som krävs är att tilldela de dolda partitionerna en enhetsbokstav samt se till att Utforskaren visar dolda objekt samt systemfiler.

 



 

 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där var ingen dålig förklaring, tvärtom, tack för den. Hade nöjt mig med någon kommentar om att ange enhetsbokstav och användning av Diskpart, för att få med informationen i Utforskaren. Men du tog "hur" bokstavligt. Men, som sagt, tack för instruktionen.
 

5 timmar sedan, X-Men sade:

Först, skälet till att Diskhanteraren anger att de dolda partitionerna i princip är oanvända beror på att de är just dolda.

Jo, dolda i Utforskaren men finns ju där lätt att hitta i Diskhantering, till skillnad från den dolda 16 MB-partitionen. Youtubeklippet börjar med att en läsare sett några "tomma partitioner" och frågat om han kunde använda dem. Skulle ju vara bättre att använd mängd anges så förstår man rimligtvis att de har en funktion.
The truth about Windows 10's hidden drive partition - YouTube

5 timmar sedan, X-Men sade:

Sedan kan man fråga sig varför man vill kunna se de dolda partitionerna i Utforskaren.

Det kan man absolut göra - fråga sig, men här i trådarna så var det i alla fall för att inget tredjepartsprogram skulle behövas, fungerar i Utforskaren. 😀

5 timmar sedan, X-Men sade:

Jag använder detta inlägg för att förklara varför de dolda partitionerna visas som "tomma" i Diskhanteraren.

Jo, fast jag ser det som bättre om använt utrymme visas. Läsaren som nämns i videon undrade ju om utrymmet kunde användas av honom, partitionerna var ju tomma (enligt Diskhantering). I exemplet var en på 9,5 GB.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, ChristerE sade:

Det där var ingen dålig förklaring, tvärtom, tack för den. Hade nöjt mig med någon kommentar om att ange enhetsbokstav och användning av Diskpart, för att få med informationen i Utforskaren. Men du tog "hur" bokstavligt. Men, som sagt, tack för instruktionen.

Tack! ☺️
Jag valde att skriva en utförlig instruktion så även de som inte är familjära med Diskpart kan ta till sig hur det görs för att få dolda partitioner att synas i Utforskaren.
 

22 timmar sedan, ChristerE sade:

Jo, dolda i Utforskaren men finns ju där lätt att hitta i Diskhantering, till skillnad från den dolda 16 MB-partitionen. Youtubeklippet börjar med att en läsare sett några "tomma partitioner" och frågat om han kunde använda dem. Skulle ju vara bättre att använd mängd anges så förstår man rimligtvis att de har en funktion.

Jag förstår tanken. Samtidigt tänker jag att partitionerna är markerade i Diskhanteraren att de används. Partitionen på 50MB är angiven "Reserverad av systemet" vilket för mig är en klar beskrivning att den inte är ledig för eget bruk.
Partitionen, i detta fallet, på 523MB är angiven "Återställningspartition", vilket även det uppfattas av mig att partitionen är upptagen för annat bruk och inte avsedd för eget bruk.

För den oinvigde kan jag informera om att det går i vissa fall att kringgå att Windows skapar de små dolda partitionerna. Hur det är i Windows 10/11 vet jag inte för det har jag inte testat. För Windows XP, 7, 8 och 8.1 är det fullt möjligt.
Kruxet är att det blir extremt svårt att rädda ett system som kraschat, om ens möjligt, om de dolda partitionerna inte finns med.
 

22 timmar sedan, ChristerE sade:

Läsaren som nämns i videon undrade ju om utrymmet kunde användas av honom, partitionerna var ju tomma (enligt Diskhantering). I exemplet var en på 9,5 GB. 

En dold partition på 9,5GB säger mig att datorn är en märkesdator. Partitionen på 9,5GB är sannolikt reserverad för att kunna fabriksåterställa datorn. Min erfarenhet är att en märkesdators fabriksåterställningspartition inte tar upp hela det reserverade utrymmet. Förmodligen har tillverkaren tagit till lite extra för att de använder en gemensam mjukvara för flera olika modeller för att skapa detta utrymme.

Windows tar inte upp 9,5GB som installationsmedia. Partitionen kan anses väl tilltagen. Men en märesdator innehåller drivrutiner, mjukvaror (i vissa fall ett gäng mjukvaror som tillverkaren av datorn har tillverkat) och skräpprogram (bloatware) som tillverkaren sannolikt får lite pengar för att ta med.

Denna partition kan man mycket väl ta bort om man inte avser att återställa datorn i fabriksnytt skick. Det gäller bara att se till att drivrutiner med mera, som man vill ha kvar, plockas ut från partitionen om de inte kan hämtas på nätet.
Vissa tillverkare har också en mjukvara installerad som tillåter användaren att skapa externa återställningsmedia. Med externa återställningsmedia (optiska skivor samt USB-enhet) behövs inte återställningspartitionen. 

Windows skapar inte en dold partition på dryga 9GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...