Gå till innehåll

The Windows Tier List


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Windows 2000 Pro fick jag i tjänstedatorn. Den ersatte Windows NT, som inte tas upp i videon, vilket är märkligt.
Windows 2000 Pro var inte ämnad för hemmabruk utan enbart för företag. Samma sak med Windows NT.

Windows CE tas inte heller upp, vilket är konstigt i och med att Windows 2000 Pro tas upp.

Jag började med Windows 3.0. Därefter fick jag en 3.1-version innan jag fick Windows 95, som även den kom i en andra upplaga (som Windows 98). Skillnaden var att Windows 95 andra upplagan fick tilläget OSR2 med ett senare tillägg av stöd för USB. Windows 95 skulle vara "Plugg and play" men fick smeknamnet "Plugg and pray". Orsaken var alla problem med att få hårdvaran att fungera.

Jag gillade Windows NT och Windows 2000. Även Windows 95 gillade jag men av den orsaken att jag verkligen fick lära mig att lösa alla problem med operativsystemet.

Windows 98SE (Second Edition) tycker jag var en fröjd. Både Windows 95 och 98 hade den fördelen att om Windows crashade kunde man installera om Windows. Det fina med en sådan ominstallation var att Windows skrev över alla filer utan att skada något av det som fanns på disken. Det var det lättaste sättet att få bort blåskärm och alla andra fel. 

Windows XP tycker jag är bättre än 98. Ett helt okej operativsystem men när Windows 7 kom blev jag grinig. Windows 7 tillät mig inte att rota i operativsystemet på samma sätt som tidigare versioner. Men, efter att ha använt Windows 7 ett tag insåg jag hur överlägset det var mot de tidigare versionerna. 
Visst, en ominstallation efter två tre år för att få Windows att flyta på igen, var mer regel än undantag. Jag integrerade uppdateringar, servicepackar med mera i mina egna installationsfiler för att underlätta installationen.

Windows ME var bara något jag testade.

När Windows 8 kom kräktes jag. Ett uslare Windowssytem har jag aldrig tidigare använt. Min nyköpta bärbara dator fungerade så dåligt med Windows 8 att jag köpte Windows 7 och installerade den istället.

När Windows 8.1 kom blev det lite rätsida på skiten. Räddningen blev Windows 10, som jag tycker är bra. Windows 11 fungerar fint för mig också. Känner inget behov av att gå tillbaka till Windows 10.

Min favorit är ändock Windows 7. Hela upplägget med Windows 7 passar mig långt mycket bättre än de senare versionerna. 

Redigerad av X-Men
Ändrade ordet "få" till ordet "gå", som det skulle vara
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min första kontakt med datorer var genom en enklare kompetenshöjningskurs våren -94. Det började med Windows 3.1.

Mer regelbundet bruk blev det härnäst under de sista två åren av 90-talet. Då ärvdes uttjänta datorer att experimentera med. Med ett vagt minne tror jag att jag hade både W 95 och W 98 under en kort period.

Windows XP, efter millennieskiftet, blev en game changer. Då lärde jag mig operativsystemet något så när så att jag fattade vad som försiggick (tror jag). Gillade XP.

Mitt bruk av dator avtog därefter en period.

Kontakten med Windows Vista var ett irritationsmoment.

Windows 7 upplevde jag som en ny standard. Men också som tråkigt.

Windows 8 & 8.1 var definitivt inte roligt. Det underlättade dock med programmet Classic Shell (IvoSoft).

Windows 10 var välkommet som tjänstedator och fungerade fint. Personligen var min upplevelse av 10:an bättre än W 7, i mitt bruk.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har egentligen för lite erfarenhet av Windows Operativsystem, för att säga vilket Windows system som är bäst, men jag kommer ändå med min åsikt i detta fall.

I en av mina gamla datorer så har jag Windows 2000 Pro och jag gillar verkligen utseendet på Skrivbordet, Startmenyn, Utforskaren med mera, så därför säger jag att Windows 2000 Pro är en av mina favoriter, trots att det är ett Operativsystem som jag sällan startar.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...