Gå till innehåll

Skapa eget bibliotek innehållandes enbart genvägar?


Mikael63
Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

I diverse Öppna som... och Spara som... får man upp denna dialog:

image.png.5116cc89138ea25721d0e7b15776d223.png

Jag skulle vilja skapa ett eget bibliotek - Jobb.
Den torde då lägga sig mellan Filmer och Musik och är då enkel att hitta.

Hur man skapar biblioteket har jag hittat. Biblioteket är, som sig bör, tomt.
Jag skulle nu vilja lägga dit egna genvägar, ex. så som visas i Documents. 

Trodde då att jag skulle kunna göra det men det verkar bara finnas alternativet Ta med en mapp. Vad innebär det egentligen?

image.png.1d07e56d28face55e3d0f5175d225d85.png

Jag har en slags temporär jobbmapp som C:\Jobb\ men den innehåller lite av varje.
Bör jag då skapa ex. C:\Jobb\Shortcuts och ta med den mappen?

Visst jag kan testa själv men...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mikael63 sade:

Bör jag då skapa ex. C:\Jobb\Shortcuts och ta med den mappen?

Det verkar rimligt :)

Tillägg: Går förstås också att läsa hur inkluderar en mapp i ett bibliotek också: https://www.tenforums.com/tutorials/8811-include-folder-drive-library-windows-10-a.html

Redigerad av Cecilia
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Du har ju många bibliotek som inte syns där och tvärtom så det är nog inte en lista över bibliotek under Den här datorn.

Nu när jag kollar i min egen dator (efter att ha slagit på visning av bibliotek i Utforskaren*)) så dyker Bibliotek upp i Spara-dialogen inte under Den här datorn utan längre ner i listan på samma nivå som Den här datorn.

Själv brukar jag använda mig av Snabbåtkomst och det valet syns högst upp i Spara-dialogen. Man lägger till mappar under Snabbåtkomst genom att högerklicka på dem i Utforskaren och välja Fäst i snabbåtkomst.

*) Utforskaren - Visa - Alternativ - Ändra app- och sökalternativ
Fliken Visning, längst ner finns Visa bibliotek

Mycket info om bibliotek finns på sidan https://www.windowscentral.com/how-use-libraries-windows-10.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Jo Snabbåtkomst har jag försökt att använda. Dock inte alla program som hittar den. Minns inte riktigt vilka det var men jag har ett program som har en dialog à Windows 95, eller nåt, som har lite svårt att se specialmappar. Jag har slagit på den där visningen nu.

Har även testat att lägga mina genvägar i biblioteket Musik, som ändå är tomt. Ser att man inte kan ha genväg till genväg där, något som jag verkar ha lyckats med. Ska testa lite mer med den.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh får duga med att ha genvägar i Musik, som nu är omdöpt till Jobb. (Vilket fungerar när visningen är PÅ)

Den gamla mjukvaran klarar inte av genvägar över huvud taget... Möjligen kan jag kanske mappa upp som en enhet för att slippa tråckla hela vägen...

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Mikael63 sade:

Dock inte alla program som hittar den. Minns inte riktigt vilka det var men jag har ett program som har en dialog à Windows 95, eller nåt, som har lite svårt att se specialmappar.

Ja, det gäller nog att programmen förstår sig på finesserna i lite nyare Windows än så ;)

23 minuter sedan, Mikael63 sade:

Möjligen kan jag kanske mappa upp som en enhet för att slippa tråckla hela vägen...

Bra idé! 👍

22 minuter sedan, Mikael63 sade:

Äh får duga med att ha genvägar i Musik, som nu är omdöpt till Jobb. (Vilket fungerar när visningen är PÅ)

Alla sätt är bra utom de dåliga :D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...