Gå till innehåll

Sortering i filhanterare


Recommended Posts

Hm.. nu fick jag använda båda hjärnhalvorna, eller om det var båda hjärncellerna...

I Windowsmiljö använder jag ju Total Commander och med betoning på använder eftersom den/det fönstret/skärmen är aktiv lika stor del som andra program.
Där har jag, och har alltid haft, denna inställning utan att egentligen reflektera över det:

image.png.3d09947f0f1001a9c1c7b98d9536c384.png

I Linuxmiljö skulle man ju kunna tro att jag använder DoubleCommander eller Krusader som påminner väldigt mycket om Total Commander men de vill inte riktigt lira med mig varför jag använder Dolphin (efter en kortare seans med Polo) och där finns  dessa val:

image.png.65640cfda9400266ad959bd753f3189f.png

Ingen av ovanstående sorterar mappar på annat sätt än att de hamnar överst och "lösa" filer nederst.

Jag vet inte om jag skulle vilja ha det på annat sätt men det kan ju bero på vanan och jag är beredd att testa annan visning om jag kan få till det?
(jag kanske kommer att uppskatta det)

Det jag märker de få gånger jag tvingas använda Utforskaren noterar jag att man där behöver Uppdatera/F5 för att filer ska sorteras rätt/om.

 

Redigerad av Mikael63
,
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag använder bash i wsl eller så, eller de ännu färre gånger man råkar få igång en linuxbaserad filhanterare och mappar och filer ligger blandat så blir man ju bra förvirrad. Powershell sorterar mappar först och sen filer. Likaså utforskaren. Och det känns naturligt för vill man navigera till en mapp och då dessa kommer först så går det snabbt att hitta mapp att klicka på. Sen kan man scrolla ned och titta på sina filer. Att mappar ligger blandat med filer känns som att det är svårare att hitta dessa när man vill navigera.

Säkert jättebra när man väl är i en mapp och behöver döpa om och flytta flera filer och mappar på en gång. Men oftast vill man ju navigera fort fram, då känns Windows sorteringsmetod bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mikael63 sade:

Jag vet inte om jag skulle vilja ha det på annat sätt men det kan ju bero på vanan och jag är beredd att testa annan visning om jag kan få till det?
(jag kanske kommer att uppskatta det)

Hittade denna inställning i Dolphin:

image.png.c3a76c185f3d9178b102cb88fdb8faad.png

Testar med denna visning ett tag, i Linuxmiljö 🤓

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-09-07 at 19:20, Mikael63 sade:

Total Commander

Skaparen av TC, Christian Ghisler, meddelar att han övervägt tanken på att ha en sådan möjlighet till visning men har avfärdat den. Orsaken är att det då finns en risk att man raderar en katalog av misstag, om den gömmer sig bland 10000 filer...

Jag håller nog med där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 hours ago, Mikael63 said:

Skaparen av TC, Christian Ghisler, meddelar att han övervägt tanken på att ha en sådan möjlighet till visning men har avfärdat den. Orsaken är att det då finns en risk att man raderar en katalog av misstag, om den gömmer sig bland 10000 filer...

Jag håller nog med där.

Ja, det är en bra poäng. Men om man navigerat fram till sin katalog och vet att filer och underkataloger till den är "likvärdiga" till exempel då man har en projekt katalog och alla filer och mappar hör till projektet. Då kan blandad sortering vara en poäng när man vill få en överblick över vad som ingår. Så jag kan nog se en poäng för båda sorteringsmöjligheterna. Men kommer nog hålla mig till Windows standard ett tag till. Går säkert att lägga något i en bashrc för att få Windows sortering i WSL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...