Gå till innehåll

Recommended Posts

En fråga:

Om jag mailar i Outlook till mig själv mellan 2 mailadresser så syns förnamn och efternamn som mottagare i mailet men när jag skickar Teamsmöte så syns hela mailadressen som mottagare .(skickar mötet via Outlook). Detta borde man väl kunna styra? I telefon syns bara förnamnet både ifrån mail och möten . Om man nu exempelvis alltid vill att förnamn och efternamn ska visas. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I e-postprogram brukar man kunna ange visningsnamn tillsammans med e-postadresserna, för de e-postlådor som där hanteras. Motsvarande för användning av webbmejl. Hur detta sen används när mejl skickas och tas emot är en annan sak (fast borde ju användas när mejl skickas, varför annars ha inställningen).

Man kan alltså ange olika visningsnamn i e-postprogram (datorn, mobilen, surfplatta) och i webbmejl, för samma e-postadress (e-postlåda). Webbmejl är ett gränssnitt mot e-postlådor på e-postservrar liksom att e-postprogram är det. Tar med den kommentaren för ibland jämställs webbmejl med själva e-postlådan.

Skickar man e-post till någon man tidigare fått e-post från så kan e-postprogram ha sparat visningsnamn så sådana kommer med när man senare skriver en e-postadress i "Till:". Även då man inte lagt till adresserna i Kontakter.

Detta är inget direkt svar på din fråga "Detta borde man väl kunna styra?", men kan kanske kasta något ljus över det hela.

Är lite osäker på vad du menar med förnamn, efternamn respektive hela mailadressen. Består t ex visningsnamnet av förnamn och efternamn så borde inte telefonen visa endast förnamnet. Såvida det inte finns någon funktion som bara använder visningsnamnet fram till ett mellanslag, men det verkar i så fall dumt kan jag tycka.

Tar med några guider, inte för inställningarna men kanske övrig information tillför något.
Ändra visningsnamnet som e-postmottagarna ser - Microsoft Support
Byta namn på Gmail-kontot - Gmail Hjälp (google.com)
Så ändrar du ditt ogenomtänkta namn i Gmail - PCforAlla

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Olle35 sade:

Om du får mail ifrån någon så ser du kanske bara förnamnet och efternamnet och ibland förnamn efternamn ihop med mailadressen . 

I listorna i Inkorgarna brukar visningsnamnet visas, förutsatt att det används av avsändarna. Öppnar jag mejlet kan både visningsnamn och e-postadress visas. Kollar jag i mejl för en e-postlåda på en Exchange-server så tycks endast visningsnamnet visas om e-posten också kommer från en Exchange-server, i alla fall om båda e-postlådorna hör till samma organisation. Men för tidigare mejl inne i en sådan konversation visas både visningsnamn och e-postadress. Kollade lite snabbt och kan ha angett felaktigt i hastigheten. För min del spelar det ingen roll hur det visas och har därför ingen större koll.

Jag föredrar att kalla det visningsnamn och e-postadress. Visningsnamn kan ju bestå av annat än för- och efternamn. Och för- och efternamn är rätt vanligt i e-postadresser.
 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...