Gå till innehåll

Koppla Router


Recommended Posts

Nu som följt min andra tråd vet vad det handlar om, men valde nu att göra en ny tråd så det inte blir för rörigt. Idag har jag fått ett datakort för att koppla in min fristående routern och se om det fungerar. Men verkar bli del ändå. kanske. När jag satt in kortet och el, så står det i instruktionen att jag ska koppla in kabeln (se baksida bild). Har en sån sladd som ser lika ut i bägge ändar. I Rautern går den in, men inte o datorn (Aspire 3) - eller så har jag fel kabel? Men hur som helst, telefonen hittade Routern och bad om ”tillstånd” att koppla och datorn hittade routern (via telefonen?) - telefonen är ”på” internetdelning. Så datorn hittade inte min telefons hot-spot utan istället den fristående routern. Allt utan kabeln som inte fungerar. Då är frågan vad man kan dra för slutsats av detta? Behöver telefonen bara ”på” internetdelning mot datorn trots att jag har en separat router? Då detta uppenbarligen fungerar, så måste man ändå fråga sig varför då inte telefonens egna hotspot funkar mot datorn. Några idéer? Förslag? Vill ju helst slippa router och en extra kostnad. 

IMG_1102.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så ska inte telefonen ha Hotspot/internetdelning igång för då finns "risken" att datorn ansluter till den igen. (och då uppstod problem)

Någon sladd behövs inte så som påpekat i den andra tråden.

Datorn ska hitta routern och kunna ansluta till den med rätt uppgifter.

Telefonen kan också ansluta till routern men om det är delad surfpott blir det ingen vinst med det. Möjligen om routern har bättre anslutning mot 4G/5G än vad din telefon har.

Nätverkskabel kan dock användas om man vill, ex. till enheter som saknar trådlös anslutning.

Redigerad av Mikael63
diverse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu fungerar allt utan kabeln och utan internetdelning. dvs. Med routern. 
 

Hos operatören sa dom nu, att jag skulle testa att ta sim kortet i min telefon (ta bort pin) stoppa in det i routern, för att det skulle kunna vara en möjlighet att det är fel på telefonens sim kort?
 

Detta skulle då bevisa att felet ligger på mitt telefon kort, om man skulle byta ut mitt sim kort eller inte? Vad tror du?

Visserligen är det ju väldans skönt att det funkar med routern, men ändå… Skönt också att ha ett lägre pris och allt i ett. 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör med router-dator några dagar för att se hur stabilt det är. Fungerar det jättebra kan du testa SIM-kortsbytet enbart för att då möjligen verifiera eventuellt fel på det du nu har i mobilen.

Det måste väl vara bättre att routern med sin strömförsörjning får dela ut internet till din dator. Om mobilen ska göra det behöver den alltid finnas inom räckhåll, vara påslagen, och ev. stå på laddning då internetdelningen förbrukar lite effekt.

Redigerad av Mikael63
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...