Gå till innehåll

Import av bilder från min androidtelefon funkar inte.


Hasse 1
Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

Får felmeddelande att jag måste kolla att min mobil är olåst och att bilder finns på enheten....
Detta fenomen har kommit själv så vitt jag vet eller möjligen efter någon uppdatering på datorn, men jag gör som jag alltid har gjort för att importera bilder från min telefon men nu går det inte mer.
Vad kan jag göra / kolla för att få igång överföringen av bilder igen?
Kör med Crome och Windows 10 och överför till datorn med USB-kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pluggar bara in telefonen med usb-kabel till datorn och ställer telefonen att överföra bilder sen har importen gått nästan av sig själv.
Nu vill datorn att jag ska låsa upp telefonen och se till att det finns bilder där att överföra,,, jag fattar inte vad som hänt eller vad jag ska göra =/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så mobilen är upplåst men datorn vet inte om det.
Laddas mobilen via USB-kabeln?
Så att den inte är trasig eller glappar. Pröva gärna med en annan USB-kabel eftersom det kan vara något problem med den och det finns även USB-kablar som bara stödjer laddning.

För du har väl gjort som det står i Alternativ 2 på sidan https://support.google.com/android/answer/9064445?hl=sv?

 

  • Confused 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja.
Ja.
Har provat två andra kablar.
Ja det är så här jag gör fast nummer5 kommer inte upp, det är här datorn säger att jag ska låsa upp enheten samt kolla så det finns bilder på enheten.
 

  1. Lås upp enheten.
  2. Anslut enheten till datorn med en USB-kabel.
  3. Tryck på aviseringen Enheten laddas via USB, som visas på enheten.
  4. Välj Filöverföring under Använd USB för.
  5. Ett filöverföringsfönster öppnas på datorn. Dra filer till eller från det.
  6. Mata ut enheten från Windows när du är klar.
  7. Koppla från USB-kabeln.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en del mobiler hittar man den inställning på detta sätt:

Inställningar - Anslutna enheter - Anslutningar för Bluetooth och enheter - USB

Tänk på att de svenska orden och hur man kommer dit kan variera mellan olika versioner av Android och mellan olika tillverkare.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, det är inte en funktion som jag brukar använda och ändå mindre känner jag till mobiler från Huawei.

Men jag hittade ett tips om att aktivera utvecklarläget först.

Citat

open Settings, search for and access About phone, and touch Build number seven consecutive times until the message "You are now a developer!" displays.

https://consumer.huawei.com/en/support/content/en-us00407330/

About phone bör översättas till Om telefonen eller liknande.

När det är gjort är det meningen att det ska finnas ytterligare val i Inställningar som har att göra med USB.

Citat

Go to Settings > System & updates > Developer options

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Cecilia sade:

Själv brukar jag ladda upp mobilens bilder till Dropbox och då kan jag komma åt dem därifrån med datorn. Då behöver man ingen USB-kabel och enheterna behöver inte ens vara på samma ställe.

Är det en app att ladda hem till mobilen eller hur funkar det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dropbox är en tjänst för lagring av filer på samma sätt som Microsofts OneDrive, Apples iCloud och Google Drive med fler. Om du redan använder en sån behöver du förstås inte skaffa Dropbox. Men man installerar appen för någon sån tjänst i mobilen och då brukar den lägga till sig så att när man väljer Dela för kortet man har tagit så kan man sen välja fildelningstjänsten så laddas kortet upp på tjänstens server (i molnet). På datorn kan man sen komma åt filerna via webbläsaren eller med en installerad app/program.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...