Gå till innehåll

Smart TV & Router


Dag Erlandsson

Recommended Posts

Nu har jag en ny fråga. Jag har ju tack vare era fina tips införskaffat Router och nu fungerar alla enheter. Tack! Men nu undrar jag, om jag skaffar en till Tv för exempelvis köket och inte vill behöva dra kablar osv. kan man på nått sätt få en smart-Tv att koppla upp sig på befintligt Tv-Abonnemang, via wifi? Eller på nått sätt via nuvarande Router? Eller är det ett måste, att ha ett uttag i varje rum?  

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Nu har jag en ny fråga. Jag har ju tack vare era fina tips införskaffat Router och nu fungerar alla enheter. Tack! Men nu undrar jag, om jag skaffar en till Tv för exempelvis köket och inte vill behöva dra kablar osv. kan man på nått sätt få en smart-Tv att koppla upp sig på befintligt Tv-Abonnemang, via wifi? Eller på nått sätt via nuvarande Router? Eller är det ett måste, att ha ett uttag i varje rum?  

Det beror helt på vilken operatör du har som levererar ditt TV-abonnemang samt vilken TV du köper.
Om din operatör har en app som ger dig tillgång till ditt abonnemang kan du koppla din TV trådlöst, om din TV stöder installation av TV-operatörens app. Vissa TV-fabrikat har ett operativsystem som ger ett begränsat utbud av appar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, X-Men sade:

Det beror helt på vilken operatör du har som levererar ditt TV-abonnemang samt vilken TV du köper.
Om din operatör har en app som ger dig tillgång till ditt abonnemang kan du koppla din TV trådlöst, om din TV stöder installation av TV-operatörens app. Vissa TV-fabrikat har ett operativsystem som ger ett begränsat utbud av appar. 

Jag har The Frame Samsung och Telia - men den Tv’n är kopplad till väggen via den Tv’ns  box. Den nya tilltänkta Tv’n kommer alltså inte ha ett uttag och då menar du att jag via Telia appen får tillgången. Men nu iom att jag har en router så tänker jag att det rimligtvis kunde gå att utnyttja min router för att leta reda på nätverket. Jag har idag 1,2,4, Netflix så på nått sätt ska alla enheter ha simulatan kapacitet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Jag har The Frame Samsung och Telia - men den Tv’n är kopplad till väggen via den Tv’ns  box. Den nya tilltänkta Tv’n kommer alltså inte ha ett uttag och då menar du att jag via Telia appen får tillgången. Men nu iom att jag har en router så tänker jag att det rimligtvis kunde gå att utnyttja min router för att leta reda på nätverket. Jag har idag 1,2,4, Netflix så på nått sätt ska alla enheter ha simulatan kapacitet

Har du ett TV-abonnemang via Telia kan du använda Telias app för att se de kanaler som ingår i abonnemanget. Köper du en ny TV som du kan koppla till internet och TVn har inbyggt nätverkskort för trådlös uppkoppling gör du anslutningen till din router. Förutsättningen är att din router har trådlös funktion för nätverk.

I Telia-appen loggar du in med dina kunduppgifter för Telia så får du tillgång till de kanaler som du har i ditt abonnemang. Undantaget kan vara Netflix, som du installerar appen för och loggar in med de kunduppgifter du har för Netflix. Har du Netflix via Telia kan det vara så att du använder kunduppgifterna för Telia för att logga in på Netflix via den appen. För att logga in på Netflix kan det vara så att väljer att logga in med din operatörs uppgifter via menyval.

Notera att appar för Telia och Netflix inte finns för alla operativsystem i de olika fabrikanten och modeller. Vissa uddavarianter av operativsystem utvecklar inte alla appar till. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Men den router jag har huawei fungerar nu perfekt med min dator. Testade även nu att koppla upp min befintliga Tv mot den utan problem. Har då förstått att den tilltänkta Tv’n ska ha inbyggt nätverkskort.
 

Men kan routern ta 2-3 Tv apparater?
 

Om Tv’n är i ett annat rum, hittar den routern ändå? 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Tack! Men den router jag har huawei fungerar nu perfekt med min dator. Testade även nu att koppla upp min befintliga Tv mot den utan problem. Har då förstått att den tilltänkta Tv’n ska ha inbyggt nätverkskort.
 

Men kan routern ta 2-3 Tv apparater?
 

Om Tv’n är i ett annat rum, hittar den routern ändå? 
 

Skall du ansluta en ny TV trådlöst till din router måste TVn ha ett nätverkskort för trådlös uppkoppling. Det är idag mycket vanligt att en TV har detta. Det finns modeller i lågprisklassen som saknar kort för trådlös uppkoppling. Det ligger således på din sida att kontrollera att TVn har denna funktion innan du köper.

Hur lång räckvidd din router har kan jag inte svara på. Du kan kontrollera det på ett lätt sätt. Har du en telefon som du ansluter till det trådlösa nätverket kan du befinna dig i rummet där TVn skall vara. Kontrollera hastigheten via Bredbandskollen och se vilken hastighet du får. Ju sämre räckvidd desto lägre hastighet. Du kan också se signalstyrkan på telefonen om funktionen för detta finns i din telefon. Se bara till att du inte är uppkopplad på din telefonoperatörs nät när du mäter. 

Får du ingen signal eller mycket dålig signal kan du åtgärda det med en repeater. 

En router kan i teorin låta ett obegränsat antal enheter ansluta till nätverket. Det som begränsar nätverket mot internet är din bredbandshastighet. Alla enheter delar på hastigheten. Belastar du nätet med alla uppkopplade enheter samtidigt kommer varje enhet att få begränsad tillgång till bandbredden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Dag Erlandsson sade:

Men kan routern ta 2-3 Tv apparater?

Om det är den B535-333 du skrivit om i annan tråd klarar den 64 enheter.

**

Vi skaffade en ny teve - en smart-tv. Trodde vi. Den var inte bestyckad med någon analog ljudutgång vilket åtminstone jag tycker är o-smart.
Vi har också Telia och vi har anslutit Telias box till den teven. Fungerar överlag bra men det är vissa knapptryckningar som man behöver använda boxens fjärrkontroll till. Alltså allt går inte att styra med tevens fjärrkontroll (ex. byta kanal, på boxen, går bra)

I annat rum finns annan teve, en o-smart. Till den finns en sk. Mi box och "i" den boxen kan man lägga till Telia Play-appen och se program "live". Mi-box använder Android som operativsystem. I köket samma upplägg men där en Chromecast gen.4. Fungerar också bra med Telia.

När jag idag kollade om det gick att lägga till Telia Play-appen i den nyinköpta teven (för att ev. "slippa" det med två fjärrkontroller, ovan) märkte jag att det inte går, den finns inte att välja. Tele2 Play-appen finns och TV4 Play finns. Här är operativsystemet Tizen (Samsungs eget)

Med det sagt går det att jämföra priser där en teve med Android (och där förhoppningsvis Telia funkar) kan kosta jämfört med en teve utan Android men där man lägger till ex. en Mi Box som kostar ca. 800 kr på nätet och 950 kr i fysisk butik.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativet till Mi Box är en Google Chromecast-TV. 
Den som stöder full-HD går att köpa för 399 kronor just nu (Power i butik samt Elgiganten i butik och internet) och den som stöder 4k går att köpa från 679 kronor i välkända butiker som Power och Elgiganten. 
 

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5962660
 

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5549884

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...