Gå till innehåll

Ingen "Disk cleanup" app i Win11


Hans Peter
Gå till lösning Löst av mbgtmari,

Recommended Posts

  • Lösning

Det var konstigt. Enligt Microsoft ska det ju fungera. Du kan iaf pröva att öppna Disk Clean-up appen från kontrollpanelen (skriv kontrollpanelen i sökrutan) eller genom att att trycka på windowstangenten + R så du kan skriva cleanmgr i rutan som då kommer fram. Se https://www.stellarinfo.com/article/disk-cleanup-windows-11.php

 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, mbgtmari, för ett suveränt svar. Och vilken beskrivning därtill. 🙏  Nu harjag åtminstone en genväg till Disk Clean-up.

Men det är ju som vanligt. Man fortsätter ju att undra varför man har ett Win 11 som inte är som alla andra. Och inte har den i pos.4 omtalade Windows Tools bland All apps i startmenyn.

Men så här långt är jag nöjd, tack!

/hans peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows 10 verkar det hetta Windows-systemet på svenska. Har du något menyval som skulle kunna vara samma sak?

Hur var det med dig och engelska?
På sidan https://www.elevenforum.com/t/windows-tools-folder-missing-from-all-apps-list.5873/ är det en till som saknar det menyvalet men får tips om hur det ska komma tillbaks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack vare alla era goda tips har jag nu fått klart för mig varför allt blev fel för mig redan från början. Efter att ha följt den här vägen

Kontrollpanelen > Justera datorns inställningar > Kategori > Stora ikoner > Verktyg för Windows > Diskrensning

fann jag att jag borde ha sökt efter Diskrensning istället för efter Disk Clean-up.

Där kan man ockå göra följande saker:

image.png.4b22a54360fee6318b5a23f461882fbc.png

Tack för er medverkan!

/hans peter

P.S. t.o.m.Verktyg för Windows finns bland startapparna. 😜

  • Thanks 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Hans Peter sade:

Kontrollpanelen > Justera datorns inställningar > Kategori > Stora ikoner > Verktyg för Windows > Diskrensning

Tack Hans Peter! Nu fick jag lära mig en ny väg till Diskrensning. I Windows 10 blir vägen
Kontrollpanelen > Justera datorns inställningar > Kategori > Stora ikoner > Administrationsverktyg > Diskrensning

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...