Gå till innehåll

Iphone-optimera bilder


Anders Åström

Recommended Posts

I en annan tråd frågade jag om kopiering av bilder/filmer från Iphone till extern hårddisk och den frågan löstes där

I Iphonen hade jag bilder/filmer motsvarande ca 50 GB och nu gick jag in i "Inställningar-Iphone-lagring-Optimera bilder". Utan att egentligen veta vad som skulle hända klickade jag på symbolen "Optimera bilder" och med blixtens hastighet reducerades det utrymme som bilderna har på iphonen från ca 50 GB till ca 3 GB med upplysningen "Bilder i video i full upplösning sparas på ett säkert sätt på iCloud och versioner med en mindre storlek används på iPhone".

Det blev inte som jag hade tänkt mig. De nuvarande bilderna med totalstorleken ca 50 GB finns visserligen nu på  extern hårddisk men

a) Blir det fortsättningsvis så att nytagna bilder/filmer automatiskt komprimeras i en "Optimera bilder"-procedur?
b) Hur får jag "hem" okomprimerade nytagna, och befintliga, bilder från iCloud till datorn?
c) Det  torde väl inte finnas något sätt att ångra min hastiga val att klicka på "Optimera bilder"? Den gröna bocken för "Optimera bilder" tycks sitta fastgjuten.

P.S. punkt b): jag ser nu att bilderna finns på iCloud och kan laddas ned på datorns hårddisk.

Redigerad av Anders Åström
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...