Gå till innehåll

Problem med säker borttagning av enheter


Tomas E
Gå till lösning Löst av ChristerE,

Recommended Posts

Då och då när jag ska mata ut en enhet så händer inget när jag klickar på den lilla symbolen. Det är som att det ligger en plastskiva över fönstret för ingen av ikonerna reagerar. Sen, efter ett antal försök så kommer rutan upp utan att jag gör något. Orsak?

Skrmbild2023-11-09224326.png.22142a89c9f509975daf56aba2f89f7e.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte orsaken men kan tipsa om ett program jag hade när jag satt så till att jag behövde göra manuell backup av dagens arbete. Där kunde jag nyttja "The command line options", skapa en fil för den och sedan köra den via en verktygsknapp i Total Commander, för att snabbt koppla ifrån disken efter backup,en var klar. Tror nog att jag lät Cobian göra det momentet åt mig.

Jag är ganska säker på att det var detta program:

https://www.majorgeeks.com/files/details/usb_disk_ejector.html

Det är en zip-fil man laddar ner och i den finns en .html med mer information

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte hunnit/kommit ihåg att kolla upp det där än.

Hur som helst, jag provade just att bara vänta, och efter ett antal sega sekunder dök fönstret upp. Men efter att jag valt att mata ut enheten så blev den aldrig utmatad.

(Så jag ändrar tillbaks rubriken till ungefär som den var från början.) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
On 2023-11-09 at 22:49, Tomas E sade:

Då och då när jag ska mata ut en enhet ...

Som jag förstått det behöver man inte använda "Säker borttagning" om man använder Windows 10 version 1809 eller senare, om man inte själv ställt om till "Bättre prestanda" som var standardinställningen tidigare.
Windows 10 får ny standardprincip för USB-enheter (nordichardware.se)
Windows 10 får ny standardprincip för USB-enheter - Windows 10 - Eforum (idg.se)
Windows default media removal policy - Windows Client Management | Microsoft Learn

Men lite märkligt då att Microsoft själva skriver om "Säker borttagning", men det är väl ett generellt råd (Windows 10 och 11). Har man inte koll på om det ställts om till "Bättre prestanda" för den ena eller andra USB-enheten, och för vilka anslutningsportar det gäller, så kan det vara bra att använda funktionen.
Säker borttagning av maskinvara i Windows - Microsoft Support

 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...

Ikväll hade jag tålamod och lät enheten sitta i medan jag gjorde annat. Efter ett tag dök en ruta upp med den ungefärliga ordalydelsen:

Enheten används. Avsluta alla program som kan tänkas använda enheten och prova igen. Jag har svårt att se att Chrome skulle använda ett USB-minne så det måste vara nåt program i Windows som ställer till det.

Men eftersom man inte längre behöver använda säker borttagning så får problemet anses löst med ovanstående inlägg från @ChristerE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...