Gå till innehåll

Tele2 och deras nya TV hub Mini


kiwi01

Recommended Posts

Har pratat med Tele2 idag, är både arg och uppgiven.
1) Frågade varför de inte från början erbjöd mig en inspelningsbar hub (i stället för Mini) som de uppenbarligen har. Svaret var att det är en äldre modell som måste kopplas till antennuttaget. Kostar 145 kr i engångskostnad (vilket inte framgår på webben) och sedan 29 kr varje månad. Kostnaden är en bagatell. Det var ju inte något han rekommenderade precis så nu vet jag varken in eller ut. Skulle jag lära mig att använda den alls, tycker att det är knepigt nog med denna Mini.
Han nämnde fjärrkontroll med siffror som kunde vara mer hjälpsam – men hur? Man kunde skriva in kanalnumret med siffror… är det allt?
2) Idag har jag inget ljud. Har stängt av och satt på tv:n , startat om genom att dra ut elkontakten och tryckt in igen, har testat att koppla in hubben i ett annat uttag. Inget hjälpte.
Gick in på inställningar och följde hans instruktioner, det är mycket man ska klicka på, men det hjälpte inte heller.
Det är nu registrerat som felanmält, ingen uppdatering syns ännu.

Jag tycker att det är så sorgligt. Med Tivo kunde jag planera mitt tittande,
programmera in på morgonen/under dagen och titta när jag ville. Dessutom kunde man alltid pausa samt spola fram och tillbaka.

Nu (när jag är gammal) tvingas jag hantera något som ”alla efterfrågar” men inte fungerar för mig. Eller sluta titta på TV!?!?

PS. Facebook är full av inlägg från arga kunder.

Någon annan som känner sig drabbad? Eller kanske nöjd?

Ska kanske tillägga att allt detta händer då den sk TIVO-boxen ska skrotas och fungerar inte längre. 
 

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, kiwi01 sade:

Han nämnde fjärrkontroll med siffror som kunde vara mer hjälpsam – men hur? Man kunde skriva in kanalnumret med siffror… är det allt?

https://www.tele2.se/tv/utrustning/tv-hub-mini

image.png.aaafabd1177693bcf51d3624b3d53127.png

Citat

Fjärrkontroll med siffror
När du väljer Tv Hub Mini ingår en modern fjärrkontroll utan siffror där du navigerar dig mellan tv och appar via menyn.
Vill du hellre ha en traditionell fjärrkontroll med siffror?
Köp den från en Tele2-butik eller ring kundservice på telefon 90 222 för att beställa.
Kampanjpris: 95 kr (ord. pris 195 kr)

-

6 timmar sedan, kiwi01 sade:

Idag har jag inget ljud.

Jag antar att du har en volymkontroll för teven och en volymkontroll för Tv Hub mini - har du koll på båda dessa?

Kanske är det för någon enhet så dumt (som på mitt tangentbord) att om man "mutat" ljudet kan man inte "un-mute" enbart genom att höja volymen utan man måste trycka på "mute"-knappen en gång till.

Tillägg/OT:

6 timmar sedan, kiwi01 sade:

PS. Facebook är full av inlägg från arga kunder.

Ja det torde väl vara de som är missnöjd som avreagerar sig. De som är nöjda är kanske just det - nöjd och klagar inte. Gäller inte bara Tele2

 

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vem du pratat med hos Tele2s kundtjänst. Tele2s TV-hub fungerar lika bra via nätverk som via antennuttag. Båda anslutningarna finns på huben. De som har kvar signalen via antennuttaget har signalen som kallas för fiberkoax. De som kopplar in TV-hub med nätverkskabel har antingen traditionell nätverksanslutning eller fiberanslutning via mediaomvandlare (mediaomvandlaren kan finnas i bostadshuset och inte i lägenheten).

Tele2s nya TV-hub Mini tillverkas av ett företag som heter Seirobotics och är licensierad av Google. Det är i princip en Googlechromecast med TV. Den är betydligt billigare att tillverka än TV-hub. Dessutom går den att "gömma" bakom TVn så den inte syns.

Om du installerar Tele2 Play kommer du åt många spelfunktioner (Play) som gör att du kan se en hel del program i efterhand när de redan sänts. Det gäller dock inte för program som generellt är låsta till de olika kanalernas abonnemangsfunktioner. Program som Hela Sverige Bakar och Jeopardy finns inte med i Tele2s spelbutik. Med Tele2 Playappen kan du också se alla kanaler som ingår i ditt abonnemang. Har du en TV som klarar appar (kallas för Smart-TV) kan du installera Tele2-appen i TVn (gäller Android och Tiezen - operativsystem) och därmed använda fjärrkontrollen till TVn för allt TV-tittande. Du kan dock inte spela in program den vägen.

Jag har full förståelse för svårigheterna med att lära nytt som äldre och inte teknikintresserad. Jag hjälper en dam som idag är 87 år med allt nytt som hon tvingas börja använda för att det gamla fasas ut. Senasts var det hennes samfällighets leverantör av TV-utbudet som släckte ner det analoga systemet. Hon spelar in för att se när det passar henne.

De bruksanvisningar som medföljde all utrustning förstod hon inget av. Hon blev stressad och började må dåligt. Supporten för hennes system är allt annat än bra! Det slutade med ett hembesök där jag tog kort på allt och testade allt under tiden jag tog kort. Därefter tog jag med allt hem till mig och skapade bruksanvisningar med bilder med mera så hon kunde lära sig använda utrustningen. 
Avsaknad av bilder är ofta en brist i bruksanvisningar. Det är för de flesta betydligt lättare att lära sig om man har bilder man kan använda sig av istället för en massa brödtext skriven av en person som inte själv använt utrustningen. 

TIVO-boxen är gammal. Den var gammal redan när Comhem tog in den i sitt system (Tele2 har köpt Comhem ). Fördelen med TIVO-boxen är att man kan spela in två program samtidigt och det under tiden man tittar på ett tredje program via boxen. Operativsystemet är föråldrat, har inte uppdaterats de senaste 10 åren och är segt idag. Men boxen fungerar! Den fungerar med både koaxialkabel (antennsignalen) som med nätverk, trots sin ålder. 

Jag och min sambo använder inte TIVO-boxen särskilt mycket idag. Detta för att vi har väldigt mycket via spelfunktionerna som finns. Masterchef Australien spelar vi in när en ny säsong visas. Orsaken är att vi inte har tillgång till spelfunktionen för Discovery. 
 

Här kan du ta del av TV-hub mini hos tillverkaren. 
 

https://www.seirobotics.net/s905y4-4k-hdr-av1-android-tv-dongle-p00082p1.html

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Mikael63 sade:

https://www.tele2.se/tv/utrustning/tv-hub-mini

image.png.aaafabd1177693bcf51d3624b3d53127.png

-

Jag antar att du har en volymkontroll för teven och en volymkontroll för Tv Hub mini - har du koll på båda dessa?

Kanske är det för någon enhet så dumt (som på mitt tangentbord) att om man "mutat" ljudet kan man inte "un-mute" enbart genom att höja volymen utan man måste trycka på "mute"-knappen en gång till.

Tillägg/OT:

Ja det torde väl vara de som är missnöjd som avreagerar sig. De som är nöjda är kanske just det - nöjd och klagar inte. Gäller inte bara Tele2

 

Ljudet är fortfarande borta och Tele2 har inte hörts av. Utöver den nya fjärrkontrollen har jag två till, dels den som hörde till tivo-boxen som jag styrde allt mitt tittande med, dels en som hör till själva  tv:n, den sistnämnda använde jag när tv: n ville gå i stand by läge och sedan stängas av, då tryckte jag på ”Huset” på denna fjärr så kunde jag fortsätta titta utan avbrott.
Ljudet står i på-läge i båda fjärrkontrollerna.

Använder du själv fjärrkontrollen med siffror och tycker du att den är ett bättre alternativ? Hur vet du vad siffrorna står för – har du manual?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, X-Men sade:

Jag vet inte vem du pratat med hos Tele2s kundtjänst. Tele2s TV-hub fungerar lika bra via nätverk som via antennuttag. Båda anslutningarna finns på huben. De som har kvar signalen via antennuttaget har signalen som kallas för fiberkoax. De som kopplar in TV-hub med nätverkskabel har antingen traditionell nätverksanslutning eller fiberanslutning via mediaomvandlare (mediaomvandlaren kan finnas i bostadshuset och inte i lägenheten).

Tele2s nya TV-hub Mini tillverkas av ett företag som heter Seirobotics och är licensierad av Google. Det är i princip en Googlechromecast med TV. Den är betydligt billigare att tillverka än TV-hub. Dessutom går den att "gömma" bakom TVn så den inte syns.

Om du installerar Tele2 Play kommer du åt många spelfunktioner (Play) som gör att du kan se en hel del program i efterhand när de redan sänts. Det gäller dock inte för program som generellt är låsta till de olika kanalernas abonnemangsfunktioner. Program som Hela Sverige Bakar och Jeopardy finns inte med i Tele2s spelbutik. Med Tele2 Playappen kan du också se alla kanaler som ingår i ditt abonnemang. Har du en TV som klarar appar (kallas för Smart-TV) kan du installera Tele2-appen i TVn (gäller Android och Tiezen - operativsystem) och därmed använda fjärrkontrollen till TVn för allt TV-tittande. Du kan dock inte spela in program den vägen.

Jag har full förståelse för svårigheterna med att lära nytt som äldre och inte teknikintresserad. Jag hjälper en dam som idag är 87 år med allt nytt som hon tvingas börja använda för att det gamla fasas ut. Senasts var det hennes samfällighets leverantör av TV-utbudet som släckte ner det analoga systemet. Hon spelar in för att se när det passar henne.

De bruksanvisningar som medföljde all utrustning förstod hon inget av. Hon blev stressad och började må dåligt. Supporten för hennes system är allt annat än bra! Det slutade med ett hembesök där jag tog kort på allt och testade allt under tiden jag tog kort. Därefter tog jag med allt hem till mig och skapade bruksanvisningar med bilder med mera så hon kunde lära sig använda utrustningen. 
Avsaknad av bilder är ofta en brist i bruksanvisningar. Det är för de flesta betydligt lättare att lära sig om man har bilder man kan använda sig av istället för en massa brödtext skriven av en person som inte själv använt utrustningen. 

TIVO-boxen är gammal. Den var gammal redan när Comhem tog in den i sitt system (Tele2 har köpt Comhem ). Fördelen med TIVO-boxen är att man kan spela in två program samtidigt och det under tiden man tittar på ett tredje program via boxen. Operativsystemet är föråldrat, har inte uppdaterats de senaste 10 åren och är segt idag. Men boxen fungerar! Den fungerar med både koaxialkabel (antennsignalen) som med nätverk, trots sin ålder. 

Jag och min sambo använder inte TIVO-boxen särskilt mycket idag. Detta för att vi har väldigt mycket via spelfunktionerna som finns. Masterchef Australien spelar vi in när en ny säsong visas. Orsaken är att vi inte har tillgång till spelfunktionen för Discovery. 
 

Här kan du ta del av TV-hub mini hos tillverkaren. 
 

https://www.seirobotics.net/s905y4-4k-hdr-av1-android-tv-dongle-p00082p1.html

Du får gärna tro att det är min ålder som är problemet om det är det du vill.
Jag har dock använt mig av den nya hubben och manövrerat mig fram med den ”moderna” fjärrkontrollen i några veckor nu. Att ljudet inte är där en morgon, beror det också på att jag gammal. Att mannen i kundtjänsten inte lyckades styra upp det – kanske var han också gammal.

Att programtablån på torsdag i förra veckan fortfarande visade söndagens tablå? Hm. Gamla gillar ju att titta på gamla program?
 

Det är inte så att jag har enbart positiva erfarenheter av tivo. När Tele2 tog över blev den betydligt sämre då ingen ville ”vårda” systemet.

Faktisk så var jag initialt positiv till nya hubben, något jag såg fram emot var att se på Play-program i tv:n i stället för surfplattan eller datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, kiwi01 sade:

Använder du själv fjärrkontrollen med siffror och tycker du att den är ett bättre alternativ? Hur vet du vad siffrorna står för – har du manual?

Nej. Nej.

Den enkla fjärrkontroll som medföljde teven har inga siffror men den har en knapp, 1-2-3. Trycker jag på den får jag upp en rad med siffror längst ner på skärmen. Där kan jag då använda styrplattan för att flytta till ex. 1 om jag vill se på SVT1.
Tevens fjärrkontroll styr då tv-boxen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall någon undrar, jag återställde ljudet genom att i fjärrens Inställningar trycka på omstart. Efter bara en kort stunds snurrande var jag tillbaka på Tele2 och Svt2. 
Det är väl lite som med mobilen, går den inte att ringa med, omstart fixar problemet. 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
On 2023-11-23 at 22:43, X-Men sade:

Ber om ursäkt för att du känner dig förnärmad av mitt inlägg. Det var inte syftet.

Jag inser att jag var lite väl snarstucken vid tillfället, hade nyligen varit med om en incident som gjorde mig så arg. Det ska ju givetvis inte gå ut över dig.
Så jag ber också om ursäkt. 
Jag vet sedan gammalt att du är kunnig och gärna delar med dig av dina kunskaper. Även jag har fått hjälp.

Vänner?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...