Gå till innehåll

Ta bort ALLA foton från Google photos


Dimos
Gå till lösning Löst av Mikael63,

Recommended Posts

Hej
Jag har en hel del foton i Google foton som jag vill ta bort. De är gamla och jag kommer inte ihåg hur jag laddade upp dem på google foton.
Jag hittar inget sätt att ta bort dessa per mapp eller genom att markera alla och deleta. Jag laddade ner i dator Google drive, men där finns inga filer.

Var och hur lagras dem i google-servrarna på molnet?
Hur hittar jag dem så att jag kan ta bort alla dessa på en gång (tex i utforskaren?). 
Jag vill inte ta bort mitt google-konto, jag har tex gmail.
Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du alltså kommit in i Google Foton så som det beskrivs på sidan https://support.google.com/photos/answer/6220402?

Om du inte har varit inloggad på Google Foto de senaste två åren kan alla foton ha tagits bort enligt sidan https://support.google.com/photos/answer/9312312?hl=sv&ref_topic=6128818.

När du är inne på Google Foto så står det på sidan https://support.google.com/photos/answer/9284827 hur du tar bort filer under rubriken Rensa lagringsutrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har loggat in med mitt google-konto och jag hittar mina gamla foton. Jag har rensat lagringsutrymmet, men mina foton finns fortfarande kvar. 
Jag kan ta bort ett foto i taget, men inte alla på en gång. De är väldigt många!
Jag rensar även papperskorgen.
Var lagras dem? På molnet eller i google drive på datorn?

Redigerad av Dimos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder en webbläsare för att kolla på fotona så ligger fotona i molnet och om du använder Utforskaren så är det på datorn.

Enligt sidan https://support.google.com/photos/answer/9284827?hl=sv ska du kunna markera många foton på en gång under förutsättning att du har öppnat verktyget för hantering av lagringsutrymme. Kan du bifoga en bild som visar hur det ser ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia.
Jag bifogar två bilder. Den ena visar att jag har tagit bort allt som fanns under verktyget för hantering av lagringsutrymme 
Där ser man också att jag utnyttjar 1,3 GB av 15, pga alla foton som är kvar och som jag ser när jag klickar på Foton. Det är dessa jag vill få bort, alla på en gång om det går.

Den andra bilden visar Google drive i utforskaren, som jag installerade nyligen, beroende på att jag tror att jag hade tagit bort från utforskaren för ganska länge sedan.
Kan det vara så att jag måste ladda ner alla mina foton som finns på molnet, till Google drive i utforskaren, och därifrån ta bort dessa?
Men jag kan inte se hur man laddar ner fotona, bara ladda upp. Säkerhetskopiera till Arkivet? Hjälper det?

Tacksam för flera förslag!

Foton 2.JPG

foton 1.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar inte med varken Skift och pil eller CTRL+a. Så fort jag klickar på ett foto öppnas det i helskärm.
Det går bra att ta bort ett foto i taget, men det skulle ta flera timmar (1,3 GB)!

Redigerad av Dimos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

1. Klicka uppe till vänster på den första bilden så att den blir markerad. Släpp musknappen.

2. Håll nere Shift och klicka på den sista bildens övre vänstra hörn. Släpp musknappen, släpp Shift.

Blir inte alla markerade då? Det blir de när jag gör den manövern.

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ett tips om att göra det i omvänd ordning alltså först skrolla ner till slutet och markera sista bilden och sen skrolla upp till första bilden för att använda Skift-klick på den. Det skulle ha att göra med att det var viktigt att alla tumnaglar visas innan man börjar.

På sidan https://support.google.com/photos/thread/148078/how-to-delete-all-photos-in-one-click-in-google-photos?hl=en är det en som blev så irriterad att hen skrev ett litet verktyg för att lösa det. Det finns en länk till verktyget där också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikaels tips funkar, förutsatt att:
När man klickat på första fotot måste man trycka på Skift-knappen, hålla den, och därefter bläddra neråt på högra sidan av foton, där årtalet finns. Därefter enligt Mikaels pkt 2. Det tog en stund innan jag insåg det! Det lyckas dock inte alltid. Det funkar även att markera från slutet till början, som Cecilia föreslog, men ag provade inte verktyget.

Jag upptäckte även att man kan klicka i bocken i en viss mapps datum, direkt ovanför själva fotona. Då kan man deleta hela mappens foton!

FY FÖR GOOGLE! Så ska det inte funka i dagens AI-epok!
 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar även precis som Mikael beskriver. Man kan scrolla ner till en viss bild, trycka på Skift och markera den.

Utrymmet för borttagna foton som hamnar i papperskorgen räknas inte i använt utrymme.

Redigerad av Dimos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...